Samen of solo het verschil maken?
 
Reacties van lezers
Nico Constandse van Amati Keukenarchitectuur zond ons de volgende reactie naar aanleiding van het thema van het KIM Keuken Event:
Na het lezen van het verslag over het KIM Event mijmerde ik nog wat na. ?Samen?, het klinkt zo verbroederend, zo troostend ook. Voor de hele branche een universeel medicijn om succesvol te ondernemen; zelfs in barre tijden. Maar vervolgens prediken alle goeroes dat ?onderscheid? het verschil moet maken met toverformules als: ?creatiever en ánders denken?; ?geen korting maar klanten?; ?onderscheid maakt het verschil?. Gelijk hebben ze, want daar zijn we branche-breed toch altijd al mee bezig? Alleen is het leuke dat elke ondernemer die toverspreuken verschillend interpreteert. En dát maakt het verschil! Het eigen gezicht, je presentatie, filosofie, enthousiasme en stáán voor je zaak!
Zolang je daarin actief blijft moet je nu alleen voldoende vlees op de botten hebben om een poosje in te teren. Want straks schiet die stagnatie-prop weer los en kunnen we, afgetraind en wel, weer lekker scoren. Zelfs met tien procent werkloosheid zijn nog altijd 90 van de 100 mensen gewoon voor een vol salaris aan het werk. Dat is een plezierige wetenschap, net als dat al maar groeiende spaartegoed, want ook dat komt er aan!
Overigens zou de apparatensector ook nog eens moeten nadenken over ?onderscheid?. Met name op het vlak van de ?garantie? spelen er in feite toch heel merkwaardige zaken. Daar zouden wij samen, de detaillisten, best eens wat kritischer naar mogen kijken. Jaren terug startte een producent al met de ?4 apparaten = 5 jaar garantie? formule, een onderscheidende ?package deal?. Veel medestrevers volgden in de loop der jaren, want onderscheidend ben je meestal niet zo lang. Een leuk verkoopargument voor ons en een goede en vertrouwenwekkende actie voor de consument. Andere, merken laten zich juist weer vorstelijk bijbetalen voor het ?recht? op garantie.... Kan dat dan allemaal maar, is ?garantie? eigenlijk niet een normaal recht bij een duurzaam consumptiegoed? Dat is toch ?netjes? geregeld in ons Burgerlijk Wetboek en tegenwoordig fanatiek bewaakt door de Consumentenautoriteit, compleet met tv-spots en artikelen in de Consumentengids? Overkoepelende instanties binnen onze branche kunnen of willen zich daar kennelijk niet echt hard voor maken. Het zou daarom mooi zijn als de apparatensector gezamenlijk tot een uniforme en Europees gedragen garantieregeling zou komen. Voor iedere detaillist zou het een mooie doelstelling zijn om de eigen leveranciers ?standaard? 5 jaar garantie te laten verlenen. Zo'n solo-actie kan uiteindelijk voor ons samen weer een stukje onderscheid opleveren, dus goed voor het imago van onze branche. Elke goeroe zal het met me eens zijn: ?dat maakt het verschil!?

Nico Constandse.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - augustus | Pagina(s) 13
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken