'Eigenlijk zijn ze alle drie winnaar op hun terrein'
 
Jury bezoekt genomineerden Zonvakker van het Jaar
Wie wordt de Zonvakker van het Jaar 2009? Op woensdag 2 september bezocht een vijfkoppige jury de drie genomineerden: Senft in Haarlem, Ambiance Zonwering Westland in Vlaardingen en PAC Vlissingen. Drie topbedrijven die elk op hun terrein wel aanspraak kunnen maken op de titel. Maar er kan er maar één winnen. Maandagmiddag 12 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt in Burgers' Zoo in Arnhem.
 
De ochtend begon al vroeg voor de jury. Om exact negen uur arriveerde de jurywagen bij Senft in Haarlem. De jury bestond dit jaar uit branchemanager Martin Straver van Romazo, de vorige winnaar Daniel de Wild van Ambiance Zonwering Van der Wal uit Hilversum, styliste en vormgeefster Fransje van Keulen, art-director John Post van uitgeverij Qumedia en hoofdredacteur Peter Besselink van Zonvak Magazine. Senft is het oudste bedrijf van de drie genomineerden en bestaat al sinds 1878. De huidige eigenaren Jan en Brigitte Senft runnen het bedrijf al sinds 1989 en zijn daarmee de vierde generatie. Senft is dus echt een familiebedrijf en dat is best wel bijzonder. Want het is ook echt een vierde generatie kwaliteitsbedrijf.
Natuurlijk merkt ook Senft wel dat we middenin een economische crisis zitten. Maar zelf hebben ze daar nog niet echt last van, zegt eigenaar Jan Senft (49). ?We hebben dit jaar een paar mooie projecten binnen gehaald.? Het bedrijf zit voor 50 procent in de projectmarkt en voor 50 procent in de particuliere markt. ?We plussen nog steeds en de omzet is de laatste jaren ook stabiel.?
Senft heeft in totaal twaalf mensen in dienst. Aan de ene kant is het een traditioneel familiebedrijf maar qua winkelinrichting en visie op de toekomst, zitten ze er bovenop. Innovatie, duurzaamheid en energiebesparing zijn volgens eigenaar Jan Senft de toverwoorden voor de toekomst. En aan bedrijfsopvolging ontbreekt het ook niet. Hun zoon gaat bouwkunde studeren en hun dochter wil binnenhuisarchitect worden. De opvolgers staan al bijna klaar!

Gallery Shop
Daarna bracht de jury een bezoek aan het bedrijf van Raymond Sneek in Vlaardingen: Ambiance Zonwering Westland. Voor dit bedrijf is het de tweede keer dat ze genomineerd zijn. In 2000 grepen ze naast de titel. Wat gelijk opviel bij de entree was de nieuwe Gallery Shop van Luxaflex. Westland behoort daarmee tot het selecte groepje van zonweringbedrijven dat een Gallery Shop heeft. Op de begane grond verkoopt het bedrijf ook gordijnen en vloerbedekkingen. Dat gaat onder de naam Westland Woondesign. Op de eerste verdieping is de buitenzonwering gehuisvest. Raymond Sneek had zich goed voorbereid op de komst van de jury en kon uitgebreid laten zien hoe gestructureerd hij de zaken heeft aangepakt binnen zijn bedrijf. Ook qua automatisering, pr en marketing en het gebruik van internet daarbij loopt hij voorop. En hij heeft een duidelijke visie op de toekomst van de markt waarbij het volgens hem gaat om de combinatie van energiebesparing en daglichtbehandeling in huis.

Geen crisis
Tenslotte kwam de jury aan bij PAC Vlissingen een jong maar erg snel groeiend bedrijf. Dat komt vooral door het enthousiasme en de ondernemerschap van eigenaar Coen Consemulder. In 1999 werd hij bedrijfsleider bij Polderdijk in het Zeeuwse Koudekerke. Vier jaar later nam hij het bedrijf al over. Weer drie jaar verder lijfde Consemulder Alulight in Goes in. En eind 2008 werd er gestart met de bouw van een nieuw pand in Vlissingen waar in april van dit jaar de twee bedrijven werden ondergebracht onder de nieuwe naam PAC Vlissingen. De jury keek zijn ogen uit in deze schitterende showroom. Een voorbeeld voor onze branche. In de showroom is veel aandacht besteed aan sfeer en beleving en Mado, Brustor en Weinor zijn de belangrijkste merken die er gevoerd worden. PAC Vlissingen draait een iets minder goed seizoen dan vorig jaar maar dat komt met name doordat in het voorjaar het bedrijf een maand heeft stilgelegen vanwege de verhuizing naar het nieuwe pand. ?Want als je dat niet meerekent, halen we gewoon de begroting. Echt last van de crisis hebben we niet. Sterker nog, als dit de crisis is die gaande is, dan mag hij voor mij nog wel een paar jaar duren?, lacht Consemulder.

Mystery Shopper
Alles bij elkaar was het geen gemakkelijke taak voor de jury om een winnaar aan te wijzen. ?Eigenlijk zijn het alle drie winnaars, elk op hun terrein?, merkte Daniel de Wild na afloop bij het juryberaad terecht op. Aan de hand van veertien criteria waaronder showroomuitstraling, pr en marketing, innovatie, wettelijke eisen, toekomstvisie en aftersales werden vervolgens punten gegeven. Van doorslaggevende factor voor de einduitslag was het bezoek van de Mystery Shopper die eind augustus de drie winkels bezocht. ?Het gaat heel spannend worden. Laat iedereen 12 oktober maar gewoon naar Burgers? Zoo komen?, aldus juryvoorzitter Peter Besselink.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - september | Pagina(s) 10,11
Categorie: Zonwering, Evenementen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken