Landelijke media veroorzaken onrust in de markt
 
Wisselend vertrouwen door onjuiste berichtgeving
Prinsjesdag is achter de rug, de politiek heeft zich over de begroting uitgesproken en de media roeren zich na de gebruikelijke komkommerperiode weer volop. Volgens de eerste berichten is het einde van de recessie in zicht...
 
Begin augustus verschenen massaal de berichten over de groeiende huizenverkoop in de maand juli. ‘Huizenverkoop door het dak’ of ‘Flinke stijging in huizenverkoop’, later gevolgd door voorzichtige commentaren als 'Cijfers geven sprankje hoop’. Volgens De Telegraaf nam het aantal verkochte woningen in juli toe met 50 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2012. De grootste krant van Nederland had zich gebaseerd op gegevens van Makelaarsland, naar eigen zeggen de grootste makelaar van Nederland. Later volgden groeipercentages van rond de 30 procent, die uiteindelijk veel reëler bleken.
De NOS kwam halverwege september met een item over de Nederlandse badkamermarkt. De omzet van de sector was gedaald van 1,1 miljard naar 750 miljoen dit jaar. Navraag bij de redactie van het gerenommeerde Journaal gaf aan dat het ging om een schatting naar aanleiding van enkele gesprekken met ondernemers... ‘niet meer dan dat’. In het artikel op de website (zie QR-code) wordt er bovendien melding gemaakt van het feit dat er zo’n 20 tot 60 ‘groothandels sanitair’ de deuren hebben gesloten. In de eerste plaats is dat nogal een ruime inschatting en omdat het totaal aantal groothandels in sanitair in het artikel ontbreekt is de orde van grootte van de neergang niet te bepalen. Al met al zorgde het item voor behoorlijke beroering in de markt.

Vertrouwen
Kort door de bocht kloppen de genoemde berichten gewoon niet. Er wordt gezocht naar opvallende koppen en journalisten zoeken informatie die past in een rode draad die vooraf is bepaald. De media beïnvloeden het vertrouwen van consumenten, retailers en producenten. Het is terug te zien in de standen van de barometers. Een maand met overwegend goede berichten in de media worden gevolgd door stijgingen van de barometers. Ronduit foutieve berichtgevingen zetten mensen op het verkeerde been en verklaren de grote schommelingen in het consumentenvertrouwen.
Goede en slechte berichten, juist of niet, wisselen elkaar af. Het gaat nog steeds moeizaam in de woonsector, zie ook de barometers op de volgende pagina’s. Maar de werkelijke praktijk biedt ook perspectief. In het voorjaar is bijvoorbeeld ruimschoots aandacht besteed aan het ‘Nieuwe winkelen’ in Tiel. De stad in de Betuwe kan zich ruimschoots verheugen in toenemende belangstelling van het winkelende publiek in de regio. De opening van een nieuwe H&M in de binnenstad zorgde voor een lange rij belangstellenden. Daarnaast worden automobilisten op de A15 erop gewezen dat men zaterdags gratis kan parkeren en er tevens gratis de beschikking is over WiFi. Dat is écht, positief nieuws, waaruit blijkt dat actieve ondernemers in een constructieve samenwerking met de gemeente consumenten naar de stad weten te lokken.


 
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - september | Pagina(s) 17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken