Kwaststrepen of Kansen
 
Op zaterdag 22 mei is het zover. In grote getale wordt het klussende publiek op de hoogte gebracht in hun favoriete dhz-winkel. Voorgelicht en met een heldere brochure in de hand gaat het huiswaarts. En deze keer bevat de folder niet: 'hoe leg ik een alarmsysteem aan' of 'welke beits voorkomt houtrot in mijn carport', nee, het is geen commerciële folder. Dat kan ook niet, want het initiatief en waarschijnlijk een deel van het geld voor het kleurendrukwerk komt bij het VROM vandaan. Dit ministerie heeft namelijk de aanzet gegeven tot het houden van een milieu-verf-campagne-dag en wel op die bewuste 22 mei. Het centrale punt in de campagne ligt voor de hand: 'waterverdunbaar binnen en high solid buiten'.

Ik hoor u nu al brommen, maar zo gemakkelijk komt u niet van me af. Of we het leuk vinden of niet, het gaat er van komen, daar zorgt het VROM voor, onherroepelijk. Het grote publiek gaat bewerkt worden en daar kunnen we van profiteren. Daar ga ik het zo over hebben, maar eerst moet me iets van het hart. Bij het tot stand komen van de verf en milieudag heeft notabene de VWDHZ (vereniging van de grootschaligen) een rol gespeeld. We hebben ons als vbs aardig in de kaart laten kijken en een kans gemist. En dat komt niet door de vaak gehoorde ondernemersklacht: 'ze hebben ons (de speciaalzaak) weer eens gepasseerd, ons er niet bij betrokken, weer niet zien staan', nee, naar mijn idee is het net andersom. Door gebrek aan fantasie is een mogelijkheid over het hoofd gezien de speciaalzaak te profileren. Maar gelukkig is het niet te laat. De vbs kan het milieu naar zich toe trekken. Daar liggen kansen.

Want is het niet zo, dat veel bedrijven commerciële successen boeken door zich duidelijk op te stellen in maatschappelijk actuele zaken? V&D dat zich laat voorstaan geen gebruik te maken van kinderarbeid, een Bodyshop die geen dierproeven neemt, steeds meer biologisch geteelde producten in het AH schap, de houtindustrie die herplant... dus waarom dan geen milieu in de vbs?

Het moet dan wel uit zijn met onze stortvloed aan- veelal technische - bezwaren tegen milieubewuster schilderen: ik zie kwaststrepen, het droogt te snel en het is niks en nog veel milieu-onvriendelijker. Je moet er in geloven, anders wordt het niks. Er moet geïnvesteerd worden met durf, visie en vooral geld. Daardoor kan alleen een vbs-overkoepelende aanpak succesvol zijn.

Eerst moeten die enge namen vervangen: high solid, waterverdunbaar (en nog enger: watergedragen). Hier krijg je geen mens milieubewust de ladder mee op. NVVW, aan de slag!

Bas Heeman
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Media
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken