Sterke groei internetverkopen De internet-omzet van de detailhandel heeft in de afgelopen maanden een sterke groei doorgemaakt. De omzet was in het tweede kwartaal van 2020 namelijk 54,8 procent hoger dan een jaar eerder, zo blijk... Lees verder ... |
ADVERTORIAL Uw berichten in onze dagelijkse nieuwsbrieven In verband met de uitbraak van het Corona-virus en de consequenties hiervan voor onze abonnee’s hebben de redacties van Qumedia besloten om dagelijks een nieuwsbrief uit te brengen met relevante en actuele informatie. Mededelingen van de overheid, uitleg van deze maatregelen door experts en reacties van branchegenoten zullen hiervoor gebruikt gaan worden. Deze speciale bulletins zullen iedere dag rond het middaguur verspreiden. Lees verder ... |
Update coronacrisis KVK: 34% minder starters en 36% meer faillissementen In de maand april zijn 34% minder starters ingeschreven in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel) ten opzichte van april 2019 (12.595 in april 2020 tegenover 18.986 in april 2019). Bijzonder is dat 13% minder ondernemingen gestopt zijn (9.535 in 2020 en 10.980 in april 2019). Lees verder ... |
Update coronavirus Wij horen graag hoe het met u gaat Op de websites van onze media staat de komende maanden een actuele poll. Onze redacteuren vragen iedereen uit onze branches om hun mening hier te geven. De antwoorden zijn volkomen anoniem en kunnen niet getraceerd worden naar u. U kunt hier niet alleen uw oordeel geven, maar ook bijhouden hoe het met uw collega’s gaat. Door op de knop ‘Resultaten’ te drukken kunt u zien wat het lopende resultaat is. Lees verder ... |
Update coronavirus Contact? App ons Veel branchegenoten werken dezer dagen geheel of gedeeltelijk thuis. Communiceren met elkaar is daardoor een stuk ingewikkelder geworden. Niet iedereen is via zijn normale telefoon of mail bereikbaar. Onze medewerkers kunt u altijd bereiken via telefoon of mail en anders wel via onze website. Maar u kunt ook berichten sturen via WhatsApp. Lees verder ... |
Update coronacrisis Consument doet duidelijk minder aankopen Consumenten schroeven hun aankopen flink terug. Sinds afgelopen week ligt het aantal pintransacties bij de fysieke winkels ruim een derde lager dan een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van pintransactiedata van ING. Lees verder ... |
Update coronacrisis Nieuwe crisis dreigt voor bouw Voor de bouwsector dreigt de derde crisis in twaalf jaar tijd. Volgens een berekening van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) zal de bouwproductie mede als gevolg van de coronacrisis met 15 procent dalen, waarbij 40.000 banen verloren gaan. Lees verder ... |
Update coronavirus Ondernemersvraag of reageren? Heeft u specifieke vragen over de (zakelijke) gevolgen van het coronavirus die wij hier nog niet besproken hebben? Of wilt u ergens op reageren? Stuur dan een mailtje naar onze redactie en wij gaan on... Lees verder ... |
CBS-cijfers augustus 2024 Minder faillisementen en lichte omzetgroei De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 2024 een omzetstijging van 1,8 procent gerealiseerd vergeleken met dezelfde periode in 2023, meldt het CBS. Deze groei is voornamelijk te danken aan de sterke prestaties in de non-food sector en een flinke toename in de online verkoop. Lees verder ... |
CBS-cijfers juli 2024 Detailhandel ziet omzet bijna 3 procent stijgen in juli In juli 2024 zag de detailhandel een omzetstijging van 2,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023, volgens cijfers van het CBS. Het verkoopvolume nam met 2,1 procent toe. Zowel de non-food als de foodsector droegen bij aan deze groei, met name dankzij online verkopen die aanzienlijk stegen. Lees verder ... |
CBS-cijfers tweede kwartaal
Wisselend tweede kwartaal In het tweede kwartaal van 2024 liet de detailhandel een gemengd beeld zien. De omzet groeide in april en mei, maar daalde licht in juni. De non-food sector presteerde over het algemeen beter dan de foodsector, met stabiele of stijgende omzetten gedurende het kwartaal. Lees verder ... |
Column Olaf Balans tussen mens en machine In de competitieve wereld van de detailhandel moeten retailers dagelijks aan het werk met energie en focus op hun klanten. Bezoekers in de winkel laten rondwandelen is een gemiste kans. De sleutel tot... Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste kwartaal
Nederlandse detailhandel boekt sterke groei In het eerste kwartaal van 2024 heeft de Nederlandse detailhandel een opmerkelijke groei doorgemaakt, met een omzetstijging van bijna 4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze groei werd ondersteund door zowel hogere prijzen als een toename in het verkoopvolume. Ondanks een lichte toename in het aantal faillissementen binnen de sector, presteerde de detailhandel relatief beter dan andere sectoren. Lees verder ... |
De toekomstige concurrentie uit China
Richting 2030 wordt China naar verwachting de grootste economie ter wereld. Het land is op vele vlakken het Westen, waar we vaak vooroordelen hebben over de manier waarop Chinese bedrijven en platform... Lees verder ... |
CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Klanten kiezen lokaal Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘De kracht van lokaal’ in opdracht van retail-organisatie EK Retail. Ek Retail heef... Lees verder ... |
CBS cijfers over 2023 Dit najaar vertoonde een eerste dip Het jaar 2023 begon nog met een consumptieve groei van ruim 5 procent. In de loop van dit jaar daalden deze bestedingen echter, om in dit najaar uit te komen op een daling met 1,9 procent. Met name ook de woonwinkels -zowel de meubels en het witgoed als dhz en keukens- werden getroffen door deze dip in bestedingen. Lees verder ... |