Update coronacrisis Consumptie tijdens lockdown gemiddeld 19% lager Nadat op 13 maart in Nederland de intelligente lockdown werd ingesteld, daalden de totale consumptieve bestedingen sterk. De totale bestedingen lagen tijdens de lockdownperiode (gemeten van 13 maart tot 11 mei) gemiddeld 19% lager dan in dezelfde periode van 2019 . Zo meldt ABN AMRO in een publicatie op 20 mei. Lees verder ... |
Update coronacrisis WTO: forse afname internationale handel De Wereldhandelsorganisatie (WTO) voorspelt voor 2020 een forse afname in internationale handel; de laatste berekeningen wijzen op een krimp van tussen de 13% en 32%. Het feit dat de verwachtingen zo ver uiteenlopen, weerspiegelt de onzekerheid over de lengte en de diepte van de crisis. Lees verder ... |
De anderhalve-meter-samenleving Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland: De corona crisis vergt veel van de verschillende spelers in de retailsector. In deze tijden zien we onder meer een versnelde verschuiving van ... Lees verder ... |
Update coronacrisis IMF: corona ergste crisis sinds de Grote Depressie jaren 30 Het IMF noemt de coronacrisis in recente publicaties de ergste crisis sinds de Grote Depressie uit de jaren dertig. Destijds kromp de economie in de ontwikkelde landen met 16%. Overigens gaat deze vergelijking niet helemaal op; nu ondernemen regeringen massaal actie om de economische gevolgen te beperken en in veel landen bestaan er sociale vangnetten. Lees verder ... |
Future-proof Digitalisering en maatschappelijke veranderingen hebben een impact op merkbeleving en marktwaarde. We hebben de komende jaren te maken met een vijftal digitale ontwikkelingen die bepalend zijn voor de... Lees verder ... |
Natale Valente Overnemen in de praktijk In mijn vorige bijdrage hebben we het selectieproces bij een overname benoemd. Dit dient goed voorbereid en zorgvuldig plaats te vinden. Het komt ook voor dat je uit de markt een onderneming ter overn... Lees verder ... |
Waarom webshops de sprong naar offline wagen
In de dynamische wereld van retail lijkt het debat tussen online en offline verkoopkanalen nooit te verstommen. Terwijl e-commerce de afgelopen jaren flink aan populariteit heeft gewonnen, zien we een... Lees verder ... |
Duurzaamheid voor kleinere retailers Wie niet groot is, moet extra slim zijn Duurzaamheid is een onderwerp waar iedereen mee aan de slag moet, ook kleinere retailers. Zij hebben echter minder tijd en geld hiervoor dan de grotere spelers in de markt. Wat kunnen zij doen? Een analyse, mede op basis van gesprekken met twee deskundigen. Lees verder ... |
CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
Column Natale Op overnamepad Groeiplannen realiseren in 2024? Het jaar is net gestart en biedt weer volop kansen om jouw onderneming te laten groeien. Groei is geen doel op zich, maar een uitkomst. Het stellen van doelen is juist... Lees verder ... |
Wordt true pricing de toekomst?
Hoe zou jij reageren als je een product wilt kopen in de winkel en je bij de kassa hoort dat je meer moet betalen dan de prijs op het etiket? En wat als je hoort dat de prijs die je moet betalen de we... Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Column Olaf Service en klantbeleving met AI E-commerce heeft in de afgelopen jaren flink terrein gewonnen op fysieke retail. Zo ligt de omzetindex van webwinkels volgens het CBS in het derde kwartaal van 2023 op 277,9 versus 173,3 in 2019. Een ... Lees verder ... |
Nadenken over noodscenario
Wat nou als je als ondernemer ineens uitvalt Stel, je bent ’s ochtends onderweg naar je bedrijf, maar je komt er nooit aan. Hartstilstand, auto-ongeluk, andere narigheid…. Hoe gaat het op zo’n moment verder met je bedrijf? Weten medewerkers precies wat ze moeten doen? Is je partner op de hoogte van alle ins en outs om de zaak draaiende te houden? Wat nou als je als ondernemer/bedrijfseigenaar ineens ziek wordt en langere tijd niet inzetbaar bent voor het bedrijf, of erger nog, als je onverwacht komt te overlijden? Hoe misbaar ben jij in je bedrijf; stort alles in wanneer jij als ondernemer - tijdelijk of blijvend - wegvalt? Lees verder ... |