De MOW/Küchenmeile belooft weer een spektakel te worden
 
Met nieuwe deelnemers en opvallende samenwerkingsverbanden
Een opvallend nieuw samenwerkingproject onder de naam House4Kitchens te Löhne; een tot vier dagen verlengd Holland Haus; een met 1.000 vierkante meter uitgebreid Forum 26; een Focus Küche & Bad dat met 65 deelnemers bijna uit haar voegen barst en daarnaast traditiegetrouw talloze huisshows langs de afslagen van de Duitse A30... De MOW/Küchenmeile belooft weer een spektakel te worden.
 
Schüller opent in Löhne een eigen 'House4Kitchens'. Schüller -in Nederland vertegenwoordigd door Keukenmedium van Henk Koehorst- zal van 15 tot 24 september a.s. dus in Löhne haar noviteiten presenteren, in plaats van in het Informa Messezentrum in Bad Salzuflen. Enige tijd geleden kocht Schüller Möbelwerke KG namelijk aan de Küchenmeile A30, direct aan de afslag 31 in Löhne, een bedrijfspand dat tijdens de MOW a.s. als 'House4Kitchens' geopend wordt. Op een totale oppervlakte van 3.000 vierkante meter presenteert Schüller daar interessante ontwikkelingen binnen haar keukencollecties Creativ, Next125 en Nextline. Maar niet alleen Schüller is in dit beursgebouw aanwezig. Ook zullen hiervan drie andere Zuid-Duitse merken gebruik maken: Leicht Küchen, Zeyko Küchen en Allmilmö Küchen; tevens zal Erbi Werkbladen hier aanwezig zijn. 'Door deze attractieve bundeling van toonaangevende fabrikanten zal 'House4Kitchens' een grote aantrekkingskracht op de uitgenodigde keukendetaillisten uit binnen- en buitenland uitoefenen', is dan ook de verwachting.
Allmilmö is een van de merken, die nadruk legt op een totaal interieurconcept. Haar nieuwe Design Art de Luxe combineert koken, eten en wonen. (zie kader)

Holland Haus
De nieuwe opzet in Löhne is natuurlijk niet de eerste samenwerkingsvorm rondom de MOW/Küchenmeile. Vorig jaar werd reeds de eerste geslaagde opzet gepresenteerd van het Holland Haus in het Mercure Schwaghof te Bad Salzuflen. Ook dit jaar zal dit hotel onderdak verschaffen aan het Holland Haus; en dan zelfs gedurende vier dagen, namelijk van 17 tot en met 20 september a.s. Het Holland Haus is een gezamenlijk initiatief van Dekker Zevenhuizen, Keller, Miele en Whirlpool. 'Wij willen keukenverkopend Nederland een thuisgevoel geven', legt Johan Bosma van Whirlpool Nederland uit. 'Dat past ook volledig bij de opzet van het MOW Holland Haus, waar opzienbarende innovaties van eigen bodem en dé Nederlandse trends worden getoond.' Een stukje Nederland in Duitsland dus, bevestigt Arie van Bijnen van Miele. 'Onze klanten kunnen hier heel ontspannen en ongedwongen alle innovaties bekijken. Hun eigen, vertrouwde contactpersoon zal hen de opstellingen laten zien, want van elke leverancier zijn de contactpersonen aanwezig.' De organisatoren willen het succes van vorig jaar nog overtreffen. 'Er zullen compleet nieuwe concepten geïntroduceerd worden', vertelt Peter Bastinck van Keller.
Er staat overigens meer op het programma dan deze productpresentaties, benadrukt Jan Hogerbrugge van Dekker Zevenhuizen. 'Er is een lunchbuffet, een happy hour en een luxe diner party. Kortom, geen betere gelegenheid om te netwerken...'

Dekker Zevenhuizen
Peter Hordijk van Dekker Zevenhuizen licht ook alvast een tipje op van de sluier voor wat betreft de noviteiten. 'Men zal zien dat we als bedrijf na het succes van vorig jaar niet hebben stil gezeten. Zo hebben we een achterwand ontwikkeld van 5 mm dik glas met een HPL backing. Uiterst strak en lux, maar tegelijk ook praktisch, omdat het een BP saver overbodig maakt. Daarnaast introduceren we een nieuw concept in kunststof: 'zwevend' HPL. Dat is een Toplaminaat keukenblad met een buitengewoon strakke uitstraling, dat als het ware lijkt te 'zweven' in de keuken. En tot slot komen we met weer een nieuw werkbladmateriaal: glasmozaïek, dat de uitstraling van de jaren '60 heeft en toch zichtbaar van nu is.'
Binnen het accessoiresprogramma zijn er noviteiten als de LED-spots met 1 Watt powertechnology. Deze zijn zeer zuinig en hebben 70.000 branduren. Ook nieuw zijn de vierkante inbouwhalogeenspots met kantelraampje. Door er een keer licht op te drukken, kantelt het raampje langzaam open, zodat het lampje eenvoudig kan worden verwisseld. 'We hebben bovendien bestaande productgroepen uitgebreid', aldus Peter Hordijk. 'Zowel Cristalite als CeraNuovo verschijnen bijvoorbeeld in nieuwe kleuren; en we bieden nog meer mogelijkheden met de ABS lijsten. En ijzersterk zijn de twee HPL kleuren waarvan wij de exclusieve rechten hebben.'

Forum 26
Forum 26 aan afslag 26 is al veel langer een locatie waar diverse keuken- en apparatuurfabrikanten hun producten presenteren: Küppersbusch, Beckermann, Teka, Signia, Hofemeier, Sedia, Brinkmeier, Candy Hoover en Lechner. Er is stevig gebouwd aan modernisering van het complex, waarbij een nieuwe ontvangstruimte van glas en staal is ontstaan. Ook is het oppervlak met 1.000 vierkante meter uitgebreid.
Wat Beckermann betreft: Karel de Weger heeft vorig jaar het Nederlandse agentschap overgenomen; en niet zonder succes: inmiddels is Beckermann gegroeid van 8 naar 45 enthousiaste dealers in Nederland. 'Beckermann is een zeer flexibel productiebedrijf met een heel uitgebreid programma dat voor alle klanten een perfecte keuken omvat', legt Karel de Weger uit. 'De capaciteiten van Beckermann zijn uitgebreid, omdat Beckermann ook de productie voor Hofemeier heeft overgenomen. Beide producten zijn dit jaar op de MOW te zien in het nog groter geworden Forum 26.' Beckermann belooft dit jaar de komen met 'de klassieker van morgen': trendy hoogglans fronten met zichtzijden zonder meerprijs; er is keuze uit 150 ABET decors. Maar ook toont dit merk haar nieuwe greeploze keuken met vele variatiemogelijkheden.

Focus Küche & Bad
Het grootste cluster van presentaties vindt ieder jaar plaats in Enger, in de beursgebouwen van Focus Küche & Bad. Vorig jaar werd er een poging gedaan, om een deel van de belangstellenden in een dependance in de beurshallen van Bad Salzuflen te krijgen, maar dat werd geen succes. Zo heeft bijvoorbeeld ook Cosentino ditmaal expositieruimte gekregen in het complex te Enger. Vanaf volgend jaar zal het oppervlak van Focus Küche & Bad zelfs verdubbeld worden, zo beloven de organisatoren. Maar dan wel op een iets andere locatie: de voormalige hallen van Wellpac aan de Industriestraat te Enger. Op die plaats, op een steenworp afstand van de huidige hallen, zal namelijk 13.000 vierkante meter beschikbaar zijn. Dat is echter nu nog toekomstmuziek. Voor Focus Küche & Bad kan men dit jaar nog terecht in het Enger Messezentrum. De benodigde ruimten worden dit jaar nog door middel van tenten aangevuld voor de rond de 65 deelnemers, waaronder AEG, Bauknecht, Best, Blanco, Damixa, Format, Franke, Gorenje, Liebherr, Naber, Samsung, Sharp, Schock, Smeg, V&B en het reeds genoemde Cosentino. 'We presenteren in ons Silestone assortiment een aantal nieuwe kleuren, waaronder drie nieuwe Rivers kleuren: Rhin, Tigris Sand en Yukon', kijkt Cosentino alvast vooruit. 'Dit zijn drie natuurlijke kleuren met een lichte marmerstructuur ; in combinatie met de ruwe en matte Leather Touch afwerking levert dit een zeer bijzondere uitstraling op.'

RWK
Naast al deze merken en fabrikanten die voor een bepaalde samenwerking hebben gekozen, zijn er langs alle afslagen van de A30 en in de omgeving van Bad Salzuflen nog tal van andere fabrikanten, die hun huisshows houden. In totaal worden bij al deze gelegenheden weer zo'n 15.000 vakbezoekers verwacht.
RWK, in Nederland vertegenwoordigd door Van Niel Agenturen te Heemskerk, richt voor de Hausmesse de showroom geheel in met nieuwe kleuren, modellen en opstellingen volgens Italiaans design. Bijzonder is ook het nieuwe kastenprogramma van RWK voor aangepaste keukens en in hoogte verstelbare gedeeltes in luxe nieuwe en bestaande keukens voor senioren. Het RWK Lavia Comfort mobile programma wordt dan ook gebracht onder de noemer 'Komfort für barrierefreie Lebensqualität'.

Rational
Rational uit Melle belooft bij de Küchenmeile zelfs 'de voortekenen van een nieuw tijdperk'. Onlangs kreeg het topmerk al de opdracht voor exclusieve keukens voor het luxueuze vakantieresort in Dubai. 'Uitstekende vooruitzichten dus om van 15 tot en met 21 september a.s. op de huisbeurs tegelijk meerdere belangrijke beslissingen voor een toekomstige oriëntering te presenteren', zo luidt de mededeling. 'Met uiteenlopende highlights, waartoe niet alleen innovatieve keukennieuwtjes behoren, zal Rational dit jaar onmiskenbaar richtinggevend zijn', klinkt het geheimzinnig. 'Wat eens begon met de consequente opstelling van een product en de ontwikkeling van een eigen ondernemingsfilosofie wordt nu met de modernisering van de presentatie als merk voltooid...' Dat gaat samen met nieuwe marketingactiviteiten, nieuwe vormen van klantenbenadering en nieuwe communicatiewegen, oftewel: 'een kwalitatieve sprong die Rational samen met de handelspartners wil maken'. Rational legt de lat voor zichzelf dus heel hoog dit jaar. 'Uiteindelijk doel is: voor de keukens een passende omgeving en een sympathieke belevingswereld creëren; voor de handel moeten er optimale condities en randvoorwaarden voor een succesvolle verkoop en een efficiënte profilering ontstaan.'

Pronorm
Pronorm benadrukt de optimale ergonomische planningsmogelijkheden van haar Proline 128 programma en de compacte mogelijkheden -ook voor kleine keukens- van haar Classicline. Daarnaast echter stelt Pronorm haar greeploze programma Primeline in het middelpunt, 'design-georiënteerde keukenarchitectuur par excellence'. 'Helder en uitdrukkingsvol in concept en lijn-voering, biedt de Primeline design, ergonomie en veelzijdigheid. Moderne inbouwapparatuur en elementen als apothekerkasten zijn hierbij probleemloos in te plannen. Een doordacht typen-programma maakt dit alles mogelijk.' Alle drie genoemde programma's komen met actuele trendkleuren, nieuwe decors en sterke designelementen.

Wellmann
Wellmann toont dit jaar de uitbreiding met 15 voornamelijk hoogglans frontvarianten, nieuwe kasttypen voor meer bergruimte en comfort, zodat het assortiment nog flexibeler is. Maar ook op gebied van landhuis presenteert Wellmann een volkomen individuele uitvoering.
Geba biedt op hetzelfde adres talrijke programma-uitbreidingen op verschillende materiaalgebieden, zoals fronten van echt hout in de trendkleur grijs. En harmonische proporties en duidelijke lijnen bepalen het karakter van het avant-gardistische model Malmö wit-groen gelakt.
KH System Möbel heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fabriek met een 'state of art' machinepark, waar optimaal gewerkt kan worden aan kwaliteit en design. 'We noemen als voorbeeld de 19 mm dikke corpus en een 8 mm dikke verschroefde rugwand, die we als standaard voor het complete programma zullen gebruiken', melden Klaus Flint en Herbert Tönsing van KH System Möbel.
En tot slot de bijna Nederlandse enclave van Rotpunkt, waar de afnemers van Hagro en vele andere landgenoten elkaar ontmoeten. De recente huisshows toonden reeds de overgang naar greeploze keukens van Rotpunkt. 'Hierbij zijn op een lijn liggende fronten en lineair design een must', benadrukken Heinz-Jürgen Meyer en Horst Rabe. 'Precies deze voorwaarden bieden onze rasters en onze twee extra gecreëerde, gelijkliggende onderkastdiepten; in totaal bieden we er vijf aan. Daarnaast zijn onze gootprofielen, die de lijnen nog extra benadrukken, niet alleen in rvs en aluminium, maar ook in alle 26 corpuskleuren leverbaar.'

(in apart kader binnen deze pagina's:)
Arold Korst (Erbi):
'House4Kitchens is nieuwe dimensie in samenwerking'

Vier Zuid-Duitse keukenfabrikanten -Schüller, Allmilmö, Zeyko en Leicht- die samen in Löhne een presentatie houden onder de naam House4Kitchens en daarvoor ook nog een Nederlandse werkbladenfabrikant -Erbi- uitnodigen... Dat is een van de meest opvallende gebeurtenissen tijdens de komende Küchenmeile. 'Dat kun je inderdaad wel bijzonder noemen', bevestigt Arold Korst van Erbi. 'Dat vier keukenfabrikanten elkaar kunnen vinden in dit initiatief en het dan ook nog aandurven om met een buitenlandse partij, die zich ook nog bevindt in een ander segment, in zee te gaan. Er wordt hiermee weer een nieuwe dimensie toegevoegd aan echte samenwerking in de branche.' Duitsland heeft een geheel andere cultuur wat keukenwerkbladen betreft dan Nederland, onderstreept Arold Korst. 'Werkbladen behoren daar eigenlijk tot de accessoires en hebben de status van niet meer dan een merkloze dakpan.' Toch kozen de vier samenwerkende keukenfabrikanten voor een werkbladenleverancier uit Nederland, omdat deze deelname de meerwaarde kon bieden die zij zochten. 'Men verwacht dat het werkblad in de Duitse keukenmarkt ook een grotere betekenis zal krijgen. We voelen ons als Erbi dan ook vereerd om dit project mee te mogen doen.'
Erbi gebruikt deze mogelijkheid binnen House4Kitchens om opnieuw met 'heel spannende dingen' te komen. 'We zijn totaal-leverancier en werken met tien verschillende materialen. We proberen aan al deze materialen iets nieuws toe te voegen.' Bij CaesarStone worden drie nieuwe kleuren toegevoegd, waaraan twee jaar intensief gewerkt is. 'Aan het materiaal is iets wezenlijks toegevoegd, met dieptewerking en bijzondere combinaties van kleuren. Het zal op een spectaculaire manier gepresenteerd worden', belooft Arold Korst.
'Drie jaar geleden brachten wij het glazen keukenwerkblad naar de markt. Het wordt nu hoog tijd om ook daar een nieuwe dimensie aan toe te voegen. Je kunt variëren in dikte en kleuren, maar ook in structuur. We gaan daarom drie 'glasfamilies' introduceren. En ook op het gebied van HPL zijn er nog volop mogelijkheden, vooral wat de afwerking betreft. En het SteelArt concept, in samenwerking met Blanco, wordt eveneens uitgebreid. Maar daarnaast zijn we bezig met werkbladen van een totaal nieuw materiaal, waarvan ik verwacht dat we het ook in Duitsland kunnen presenteren. Het gaat daarbij dus om een elfde materiaalsoort; opnieuw een nieuwe generatie werkbladen.' In Löhne laat Erbi ook noviteiten zien die vallen binnen de activiteiten voor de outdoor markt, zoals tuinmeublair en outdoor kitchens, met het nieuwste model buitenkeuken. Tot slot wordt een nieuw concept sample display gepresenteerd, met een zeer hoogwaardige uitstraling.


Data huisshows en beurzen

Informeer vooraf bij de door u te bezoeken bedrijven naar de juiste data van hun huisshows; deze data kunnen nogal eens afwijken!

? Küchenmeile A30: van 15 t/m 21 september 2006
Huisshows van meer dan 25 keukenfabrikanten langs de Duitse A30
www.kuechenmeile.de
? Focus Küche & Bad: van 16 t/m 22 september 2006
Internationale vakbeurs te Enger (D), als onderdeel van de MOW/Küchenmeile. www.f-kb.de
? Forum 26: van 16 t/m 22 september 2006
Internationale vakbeurs aan de afslag 26 van de Duitse A30, als onderdeel van de MOW/Küchenmeile. www.forum26.de
? Holland Haus: van 17 t/m 20 september 2006 in Hotel Mercure Schwaghof te Bad Salzuflen
Huisshow van enkele fabrikanten, waarvoor Nederlandse bezoekers worden uitgenodigd, ter gelegenheid van de MOW/Küchenmeile www.mow-hollandhaus.nl
? House4Kitchens: 15 tot 24 september 2006
Huisshow van Schüller, Leicht , Zeyko, Allmilmö en Erbi te Löhne; e-mail: info@keukenmedium.nl
? MOW 2006: 17 t/m 22 september 2006
Möbel Ordermesse Westfalica, Internationale meubelbeurs in de Messe te Bad Salzuflen (D) www.mow.de


Grote belangstelling

De overgrote meerderheid van de leden van het KIM-Panel is van plan dit najaar weer de MOW/Küchenmeile te bezoeken.
Tweederde van hen geeft zelfs aan dat zeker te doen. Nog geen twintig procent zegt zeker niet te gaan.
De reden voor een bezoek ligt in de combinatie van de verwachte noviteiten en het contact met de toeleveranciers/fabrikanten.

Bent u van plan de MOW/Küchenmeile te bezoeken?
ja, zeker 64 %
ja, waarschijnlijk wel 12 %
nee 16 %
weet nog niet 8 %

Redenen voor dit bezoek aan de MOW/Küchenmeile:

de noviteiten 28 %
contact met toeleverancier/fabrikant 12 %
beide 44 %
n.v.t. 16 %

(Bron: Qudata)


 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2006 - september | Pagina(s) 48,4951536
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken