'Kranen en spoelbakken volwaardig in de markt zetten'
 
Pilotproject van keukenconcept Kitchen Zones:
De nieuw geopende flagshipstore van Miele De Keuken in Woonmall Alexandrium III is de locatie waar het nieuwe keukenconcept Kitchen Zones werd gepresenteerd; een indeling in vier watergerelateerde zones Het gaat daarbij om een samenwerkingsproject van Dornbracht, Dekker Zevenhuizen en Miele De Keuken.
 
?We besloten als Dornbracht drie jaar geleden om keukenkranen volwaardig in de markt te gaan zetten?, legt Kor Bos, directeur van Dornbracht Nederland, uit. ?Dat wil zeggen: inspirerend richting keukenverkoper en keukendesigner. Daarmee willen we grensverleggend werken in keukenland. We leverden al kranen voor keukens, maar streven naar een totaalconcept voor een compleet spoelcentrum. Dat stimuleren we met dit concept, door middel van meerdere ?gaten? in het werkblad voor kraan, zeeppompje, spoeldouche...?
Het concept werd uiteindelijk geprofessionaliseerd tot de Kitchen Zones. De studies hiernaar mondden vervolgens uit in een nadere invulling daarvan, door ook niet alleen de kranen maar ook de spoelbakken centraal te stellen binnen het concept, om daarmee te komen tot Water Zones. ?Onze designers ontwierpen op basis van deze plannen spoelbakken en kranen tot vier watergerelateerde zones in de keuken: Preparing, Cleaning, Cooking en Drinking.? De Preparing Zone maakt bijvoorbeeld gebruik van een ondiep werkgedeelte naast de spoelbak, terwijl de Cleaning Zone juist gebruik maakt van diepe spoelbakken. De Cooking Zone omvat een spoelbak met kraan voor onder meer het vullen van een pan, terwijl de Drinking Zone juist een bakje met een kleine kraan biedt.

Pilot project
Het concept is bedoeld om voor producent én detaillist nieuwe omzetmogelijkheden te bereiken binnen het topsegment. Als pilotproject werd dan ook gekozen voor een optimale omgeving, die gevonden werd bij de dit voorjaar geopende vestiging van Miele De Keuken in Rotterdam. In de eerste plaats was het een voordeel dat alle drie partners, Dornbracht, Dekker en de winkel in Alexandrium gevestigd zijn in de regio Rotterdam. De samenwerking -en het elkaar goed informeren- ging hierdoor eenvoudig. Maar tevens was Miele De Keuken bezig haar winkels af te stemmen op de wensen vanuit het hogere segment. Op de 700 vierkante meter grote showroom in Rotterdam is gewerkt aan een fraai concept met niet alleen keukens, maar ook met een exclusieve collectie Linteloo designmeubelen en een bijzonder verlichtingsconcept, zo kan Christian Schelle, marketing manager van Miele De Keuken, laten zien. Bovendien wordt binnen de showroom gewerkt met een speciale geurbeleving. ?Met dit winkelconcept stellen we alles op alles om de beleving in onze showrooms nog intenser te maken voor de bezoekers.?

Samenwerking
?De factoren van samenwerking tussen de drie bedrijven vielen allemaal goed samen?, geeft Jojanneke van Dalen, productmanager Keukenaccessoires van Dekker Zevenhuizen aan. ?Dit was het juiste moment voor ons als partners om deze producten voor het topsegment exclusief in de markt te zetten. Samen gingen we conceptmatig aan de gang met werkbladen, kranen en spoelcentra.?
Dekker Zevenhuizen was daarbij de partner in het meedenken in werkbladen en kranen. Dornbracht leverde niet alleen de keukenkranen, maar liet in Canada ook de door henzelf ontworpen spoelbakken produceren. Een Canadees bedrijf was in staat om de gewenste kwaliteit van de bakken te leveren. In de toekomst kan het concept nog worden uitgebreid. ?Er kunnen nog meer onderdelen worden toegevoegd, zoals een kokendwaterkraan of een gefilterdwaterkraan. In de Verenigde Staten wordt al hard gewerkt aan de ontwikkeling hiervan.?
Op de pilotlocatie in Rotterdam wordt het concept overzichtelijk gepresenteerd in een ruime keukenopstelling, voorzien van een Hi-Macs werkblad, Küppersbusch-apparatuur en de vier watergerelateerde zones.

Exclusiviteit
?We zoeken samen met Dekker Zevenhuizen in de komende tijd twintig tot dertig keukenzaken die met dit exclusieve concept aan de slag gaan?, zegt Kor Bos. ?We zoeken daarbij naar de juiste partners, verdeeld over het hele land, want niet iedereen kan dit concept presenteren en verkopen. We merken echter dat het nu al erg goed ontvangen wordt. De keukendetaillisten die we spreken zijn enthousiast over onze gezamenlijke visie om de keukenkraan uit het accessoire-segment te halen. De keukenondernemer kan zich hiermee duidelijk onderscheiden.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - juli | Pagina(s) 46,47
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google