Whirlpool focust op duurzaamheid
 
'Sustainability' moet passen in een totaalbeleid
Duurzaamheid beperkt zich volgens Johan Bosma, directeur van Whirlpool Nederland, niet tot het produceren van recyclebare producten. Het is onderdeel van een totaalbeleid. Zo is een 'green team' ingesteld dat alle onderdelen van de organisatie analyseert en oplossingen zoekt op gebied van duurzaamheid. En de Green Kitchen krijgt een belangrijke plaats op de Eurocucina van 2010.
 
Bijna 40 jaar geleden richtte Whirlpool al een bedrijfsbureau op, dat zich speciaal moest focussen op milieucontrole. Het is dus geen wonder dat dit bedrijf met haar merken Whirlpool en Bauknecht momenteel goed kan inspelen op de trend van duurzaamheid. Whirlpool presenteerde enkele jaren geleden al haar Green Kitchen, een futuristisch keukenconcept, dat helemaal gericht was op de ecologische voordelen van aanpassen, reduceren en recyclen. Het blijft echter niet futuristisch, want tijdens de Eurocucina van 2010 zullen een aantal modules uit het Green Kitchen concept, waaronder de vaatwasmodule, gepresenteerd worden. Het is de bedoeling dat deze inderdaad in 2012 op de markt komen.

Eco Easy Home
?Er is bij consumenten veel vraag naar duurzame concepten?, legt communication manager Ragna Ferwerda uit. ?Daarom werkten we voor ons merk Bauknecht ook aan een Eco Easy Home website, die onder andere een besparingscalculator bevat. Van alle energie die in huishoudens besteed wordt, vindt 50 procent plaats door huishoudelijke apparaten. De koelkast alleen al tien procent en de vriezer eveneens. Wanneer we kijken naar de aankoopcriteria door de West-Europese consument van huishoudelijke producten, dan zien we dat 48 procent van die consumenten het aspect energiegebruik bij koelkasten zeer belangrijk vinden en bij de aanschaf van een afwasmachine zelfs 58 procent. Nog hoger ligt dat percentage bij wasmachines: 64 procent. Bij Nederlandse consumenten blijkt dat percentage nog hoger te liggen. Van de Nederlandse consumenten vindt ruim 56 procent het energieverbruik van een koelkast een belangrijk aankoopcriterium en bij afwasmachines en wasmachines maar liefst 63 en 64 procent.?
Directeur Johan Bosma: ?Consumenten zijn zich heel goed bewust, dat zij veel geld kunnen besparen door de aanschaf van een nieuwe koelkast met een lager energieverbruik. En wanneer we ons beseffen dat 31 procent van alle koelkasten in ons land twaalf jaar of ouder is, dan is daar nog heel wat te winnen.?
Als in de Europese Unie alle bestaande oude apparaten zouden worden vervangen door apparaten van de laatste generatie dan zou dat, volgens berekeningen van de Europese fabrikantenorganisatie CECED, een totale jaarlijkse besparing opleveren van 22 miljoen ton CO2, oftewel de jaarlijkse uitstoot van vijf miljoen auto?s.

Totaalbeleid
?Maar duurzaamheid omvat veel meer dan het produceren en verkopen van energiezuinige en waterbesparende apparaten?, aldus Johan Bosma. ?Het moet passen binnen een totaalbeleid van duurzaam ondernemen. Ook dat is een duidelijke maatschappelijke trend. Dat betekent dat daarmee rekening wordt gehouden bij de productie, maar ook bij de logistiek en zelfs de gehele interne organisatie van een onderneming. Als Whirlpool Nederland hebben we bijvoorbeeld een ?green team? ingesteld dat alle onderdelen van de organisatie analyseert en oplossingen zoekt op gebied van duurzaamheid.? Een van de motto?s van het concern is immers: Sustainability is part of everything we do? it?s so much more than ?green? (Duurzaamheid is onderdeel van alles wat we doen... het is veel meer dan alleen ?groen?).
Daarom omvat het aspect duurzaamheid ook de gehele logistiek. Whirlpool streeft ernaar verpakkingen te gebruiken met een lage impact op het milieu, zodat in de afgelopen jaren vele duizenden tonnen afvalmateriaal konden worden bespaard. Binnen dat verpakkingsconcept wordt niet alleen rekening gehouden met het recyclen, maar ook op transportgemak. Het concept droeg bij tot een verlaging van de verpakkingskosten tot 30 procent.

Eco-design
De milieustrategie van Whirlpool opereert dus op twee niveaus: de ene rechtstreeks in verhouding tot de consument, maar de andere is gekoppeld aan alle aspecten van design, logistiek en productie. De afgelopen tien jaar gebruikt Whirlpool de principes van het eco-design, wat inhoudt dat zij zo worden geproduceerd, dat zij aan het einde van hun levenscyclus makkelijk kunnen worden gedemonteerd om te worden omgevormd tot nieuwe voorwerpen. Volgens de principes van het eco-design wordt bovendien bij het ontwerpen van een product rekening gehouden met zijn impact op het milieu gedurende zijn volledige levenscyclus. Gelet wordt dus op het gebruik van grondstoffen, water en energie in de productiefase en in het dagelijks gebruik tot aan het demonteren en recyclen.
De Energy Award van het Energy Department van de USA, voor de rol in de productie van huishoudelijke apparaten die de energieconsumptie en de vervuiling helpen te verminderen, is een van de awards die het bedrijf de Whirlpool Corporation in de afgelopen jaren heeft ontvangen. In totaal sleepte het concern tussen 1992 en 2009 meer dan 80 prijzen in de wacht voor onder meer haar engagement op het vlak van duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid.

Green Kitchen
In de komende jaren wordt intensief gewerkt aan het realiseren van het Green Kitchen concept op de keukenmarkt. Dat concept gaat uit van vier besparingsprincipes: de producten zelf, het eco-systeem, het gedrag van de gebruiker en de warmtekrachtkoppeling. Wat de producten zelf betreft, wordt de gemiddelde besparing door de technologisch geavanceerde apparaten geschat op 16 procent. Een voorbeeld is de koelkast, die eigenlijk een koellade is. Dankzij dit concept ontsnapt er geen koude lucht wanneer de koelkast steeds geopend wordt, aangezien de koude lucht gevangen wordt gehouden in de lade.
Dankzij het eco-systeem worden bij de Green Kitchen water, warmte en energie gerecycled, wat een gemiddelde besparing oplevert van ca. 24 procent. Door het stimuleren en vereenvoudigen van duurzaam denken en handelen bij de gebruiker, zoals de selectie van de juiste programma?s en temperaturen, wordt eveneens een besparing bereikt, namelijk van zo?n 10 procent. Tot slot het aspect warmtekoppeling: hiermee wordt warmte opgewekt via systemen die tegelijk warm water en elektriciteit produceren. De kostenbesparing hiervan wordt op 20 procent geschat.
De technologie achter dit concept zorgt voor een besparing van 70 procent op de elektriciteitsrekening en bovendien wordt 60 procent van het water en de warmte afkomstig van de apparaten gerecycled om andere apparaten en functies in deze eco-keuken te voeden, zo is de verwachting.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - november | Pagina(s) 46,47,49
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken