Binnen- en buitenzonwering lopen steeds over in elkaar
 
Zonweringhal Intirio groeit uit tot mini-Polyclose
Met wederom meer bezoekers en exposanten lijkt het succesverhaal van de Intirio niet te stoppen. Ook het aantal Nederlandse bezoekers aan de interieurbeurs in Gent groeit nog steeds. Dit jaar was vooral Hal 7 de absolute publiekstrekker waar de binnen- en buitenzonwering steeds meer in elkaar over lopen.
 
Het lijkt in Hal 7 van de Intirio dit jaar wel een mini-Polyclose. Waar vorig jaar beursdirecteur Patrick Geysels nog moeite had om de met raamdecoratie en zonwering gevulde hal helemaal vol te krijgen, moet nu de altijd grote stand van gordijnenleverancier Ado uitwijken naar Hal 8 waardoor er in Hal 7 meer plaats is voor nieuwkomers als Unilux en Lienesch. We hebben bewust gekozen om op dinsdag 1 februari een bezoek te brengen aan de Intirio omdat op deze dag ook een grote groep Mado-dealers is uitgenodigd om de nieuwe Luxaflex Outdoor Collectie te bekijken. In de vorige uitgave meldden we al dat het merk Mado komt te vervallen en dat de collectie wordt ondergebracht bij zusterbedrijf Luxaflex. Achter gesloten deuren worden de dealers ’s morgens bijgepraat door General Manager Kees Commijs van Luxaflex en Mado en Thijs Kortmann, Edwin Bosma en Bas Leenders van Mado. Later die middag komen we dit viertal weer tegen op de stand van Luxaflex. Bas Leenders, marketing mangager voor de Luxaflex Outdoor Collectie, laat trots het nieuwe terrasscherm Fiora Grande zien. Ook nieuwe is de nieuwe collectie acryldoeken bestaande uit 140 verschillende stoffen. En dat allemaal samen ondergebracht in de nieuwe Luxaflex Outdoor shop-in-shop. Dit concept is volledig geënt op buitenzonwering en geïnspireerd op de huidige Luxaflex shop-in shop. “Ook met de buitenzonwering gaan we veel meer de kant op van lifestyle. En we verbinden buiten met binnen”, aldus Leenders.
Volgens beursdirecteur Patrick Geysels verklaart dat ook het succes van deze Intirio. En de toenemende belangstelling van binnen- en buitenzonweringfabrikanten voor deze interieurbeurs. Dit jaar had de Intirio weer vijf procent meer exposanten en deze stijging was met name te danken aan de zonweringfabrikanten. “Binnen wordt buiten en buiten wordt binnen”, vat Patrick Geysels kort samen. “Daarnaast wordt zonwering ook steeds meer als een warm product gepresenteerd. En niet meer zo technisch. Of de groei van het segment zonwering volgend jaar doorzet kan ik zo nog niet zeggen. Dan hebben we ook weer de concurrentie van de Polyclose. Maar voor nu zijn we erg blij met deze groei”, aldus Geysels.

Luxaflex
Op de stand van Luxaflex wordt we rondgeleid door de twee marketingmanagers: Bas Leenders voor de Outdoor Collectie en Bas Minkes praat ons bij over de noviteiten op het gebied van de Indoor Collectie. Oftewel de raamdecoratie. Zowel de collectie van de Duette Shades als de Plissé Shades is uitgebreid met enkele nieuwe uitvoeringen en patronen. Verder is er geïnvesteerd in de bediening van de systemen. Luxaflex introduceert een nieuw SmartCord, een bedieningssysteem op basis van een intrekbaar koordmechanisme. Met één simpele trek kan de Duette Shades vlotjes openen en sluiten tot de gewenste hoogte, waarbij de koordlengte steeds dezelfde blijft. Dankzij de constante lengte heeft de klant nooit meer last van lange, bungelende koorden. Dit bedieningssysteem is leverbaar in alle kleuren en geschikt voor grote ramen, tot een breedte van 360 cm. Ook koordloze bediening behoort met LiteRise nu tot de mogelijkheden. Met dit systeem kan men de Duette Shades en Plissé Shades met de vingertoppen openen of sluiten, gewoon door de onderlat zachtjes naar boven of beneden te begeleiden. LiseRise maakt bedieningskoorden overbodig, leverbaar in alle kleuren en geschikt voor ramen tot een breedte van 240 cm. Verder introduceert Luxaflex haar nieuwe collectie Houten Jaloezieën.

B&C
Op de stand van B&C Raamdecoratie worden we bijgepraat door directeur Michel van den Berg. De raamdecoratiefabrikant uit Nunspeet heeft de afgelopen twee jaar en nieuwe koers ingeslagen en haar markten opgesplitst. Het nieuwe bedrijf Trendiy houdt zich bezig met de standaardmaten en richt zich voornamelijk op de dhz-markt. Michel van den Berg is directeur van B&C Raamdecoratie, het bedrijf dat zich richt op de maatwerkproducten voor de speciaalzaak. “Beide bedrijven zijn ook fysiek gescheiden van elkaar in Nunspeet en zitten in verschillende panden. We zijn intern ook echt de concurrentie met elkaar aangegaan. In het begin is dat even wennen maar in de praktijk pakt dat heel goed uit.”
De opsplitsing is ook ingegeven doordat er vanuit de markt altijd veel kritiek was dat de collectie in de bouwmarkt en de speciaalzaak hetzelfde was. Met name de consument zag het verschil niet. Van den Berg: Bij maatwerkproducten is vooral de toegevoegde waarde erg belangrijk. Daarvoor moet je iets extra’s brengen.” B&C Raamdecoratie doet dat onder andere door een samenwerking aan te gaan met Riviera Maison. Deze succesvolle Nederlandse winkelformule verkoopt onder de eigen merknaam meubelen en woonaccessoires in landelijke stijl. Zowel in binnen- als buitenland. “Wij hebben een nieuwe collectie jaloezieën en vouw- en rolgordijnen ontworpen geheel in de stijl van Riviera Maison. Zowel wit en beige zijn bij hun als bij ons de beste kleuren. Rondom dat thema hebben we deze collectie opgebouwd”, legt Van den Berg uit. De directeur van B&C Raamdecoratie denkt dat deze collectie met name erg geschikt is voor een woninginrichter die een gedeelte van zijn winkel wil omtoveren met producten van Riviera Maison. “Want naast de presentatie van onze nieuwe collectie kunnen ze daar natuurlijk ook woonaccessoires van het merk Riviera Maison aan toevoegen”, zo legt hij uit.
Van den Berg gelooft erg in merken. “Die zijn heel belangrijk voor de consument. Maar anderzijds is het aanbod zo groot dat het voor de consument steeds lastiger wordt om een keuze te maken. Vandaar ook dat wij bewust samenwerkingsverbanden zoeken. Daarmee maak je als het ware al een voorselectie voor de consument.” In dat kader past ook Villa Donderbel, een nieuw kinderkamerconcept waarbij niet alleen B&C Raamdecoratie betrokken is maar ook een behang- en een verfleverancier. Verder presenteert B&C op de Intirio een nieuwe Plissé Collectie waarbij de collectie wordt gepresenteerd in een compact koffertje waar de verschillende samples overzichtelijk worden getoond.

MHZ
Ook bij MHZ geldt de kreet ‘binnen wordt buiten en buiten wordt binnen’. De Duitse fabrikant is marktleider in Duitsland op het gebied van binnenzonwering en gaat zich nu ook nadrukkelijk op de Nederlandse markt richten. Daarvoor is sinds 1 december Arnoud Wientjes (38) aangetrokken. Wienstjes had tot april vorig jaar een zonweringbedrijf in Stadskanaal dat hij verkocht. “Ik ben gevraagd om in Nederland een dealernetwerk op te zetten maar we willen beslist niet op elke hoek van de straat zitten”,aldus Wientjes die daar aan toevoegt dat MHZ een hoge kwaliteit nastreeft en een totaalpakket biedt qua buiten- en binnenzonwering. Een van de meest bekende producten van MHZ is ongetwijfeld de s_onro, een combinatie van een windvaste screen en rolluik. Een uitvinding van Klausmarkisen, een onderdeel van MHZ, die enkele jaren geleden niet alleen de IF Product Design Award in Duitsland won maar ook een Marketing Award bij Zonvak Magazine in de categorie Beste Introductie.

Shutters
Evenals andere jaren presenteren zich ook diverse shutterleveranciers op de Intirio. Zoals marktleider Jasno Shutters. Maar ook de Haagse fabrikant ABZ Raamdecoratie roert zich sinds kort op deze markt. Op de Intirio trekt een rood-wit-blauwe shutter de aandacht. Eigenaar Marcel van Dongen: “Bij ons wordt alles in de eigen fabriek gemaakt. We hebben 25 mensen in dienst. Ook de shutters komen uit onze eigen fabriek. De meeste shutterfabrikanten hebben langere levertijden dan wij omdat ze het laten maken in China. Wij hebben een levertijd van 3 weken waar we hier ook uitgebreid mee adverteren.”

Zonnelux
Tenslotte brengen we een bezoek aan Hal 8 waar dit jaar voor het eerst gordijnleverancier Ado naar uitgeweken is vanwege de drukte in Hal 7. Ook Zonnelux kiest al enkele jaren bewust voor deze hal. “Het heeft nog meer een lifestyle-uitstraling dan Hal 7”, legt directeur Maurice van Bladel uit. Nieuw in de collectie zijn de Plissé van 20 en 50 mm (nu ook in topdownversie leverbaar) en de Duette van 25 en 45 mm. Verder komt er in maart een nieuwe collectie verticale lamelgordijnen en in september wordt de nieuwe collectie rolgordijnen geïntroduceerd. Maurice van Bladel: “In Nederland hebben we zo’n duizend actieve dealers, maar hier in België zijn dat er nog maar zo’n 180. Met name hier willen we nog een betere marktdekking hebben. En we gaan ons nu ook op het Franstalige gebied van België richten en hebben daar speciaal een medewerker voor aangenomen. Maar ook een beurs als Intirio helpt ons daarbij.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2011 - januari | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken