Duurzaamheid, personeel en grondstoffen als speerpunten
 
2010 was een uitstekend jaar voor BSH
'Het jaar 2010 was voor BSH een uitstekend jaar', constateert Kurt-Ludwig Gutberlet, voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch & Siemens Hausgeräte. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar namelijk afgesloten met een recordomzet van ruim 9 miljard euro en een recordwinst van ruim 700 miljoen euro. Energie-efficiency blijft een belangrijke speerpunt in het beleid van BSH.
 
“BSH is wereldwijd marktleider in efficiënte huishoudapparaten en inbouwapparatuur”, kan Kurt-Ludwig Gutberlet melden tijdens de persbijeenkomst op 17 mei in München. “Met meer dan 900 nieuwe patenten, die in 2010 zijn aangemeld, is onze onderneming technologisch toonaangevend in de branche.”
In heel Europa stond afgelopen jaar het thema energie-efficiëntie hoog op het prioriteitenlijstje van BSH. In München werd bijvoorbeeld een nieuwe showroom voor koelkasten van Bosch en Siemens geopend, om dat ‘energie-verhaal’ goed neer te kunnen zetten. Met aandachtspunten als ‘een A+++ koelkast gebruikt slechts de helft van de energie die een A++ koelkast gebruikt’.
“Het thema ‘duurzaamheid van huishoudelijke apparaten’ is al vele jaren geleden vastgesteld als een strategische doelstelling van BSH. Dat was een belangrijke en juiste beslissing, want BSH heeft deze trend niet alleen mede gezet, maar loopt ook toonaangevend voorop.”

Vervanging oude apparaten
In de komende tijd is volgens Gutberlet vooral de vervanging van oude apparaten van groot belang. “Want 30 procent van de elektrische huishoudapparaten in Europese huishoudens zijn 10 jaar of ouder. Gezien de enorm grote stappen die zijn gemaakt in energie-efficiëntie zijn deze apparaten al lang niet meer milieuvriendelijk en economisch verantwoord. Een Duits huishouden kan bijvoorbeeld rond een vierde van zijn jaarlijkse energieverbruik besparen als hij deze oude apparaten laat vervangen door superefficiënte huishoudelijke apparaten. In heel Europa kan op deze wijze zo’n 44 miljard kWh aan energie worden bespaard. Dat is meer dan het jaarlijkse stroomverbruik van heel Portugal! Het aantrekkelijke hierbij is dat energiebesparing mogelijk is zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en zonder het gedrag te hoeven veranderen. De beste energie is nog altijd de energie die niet wordt gebruikt!”
Daarin ligt ook een belangrijke rol voor de politiek. “Ik vind het moeilijk te begrijpen waarom energie-efficiëntie geen grotere rol speelt bij politieke maatregelen. De politiek dient de verbruiker aan te spreken en kan er niet op vertrouwen dat producenten en verbruikers deze kwestie alleen regelen.”

Personeel
Naast dit duurzaamheidsthema focust BSH zich inmiddels al op items die in de toekomst centraal zullen staan. De personeelsproblematiek bijvoorbeeld en het gebrek aan de benodigde grondstoffen.
Johannes Närger, lid van de Raad van Bestuur: “De stijgende gemiddelde leeftijd op grond van demografische ontwikkelingen houdt BSH al lange tijd bezig. Enkele jaren geleden startten wij hier al een ondernemingsbreed initiatief om veel werkplekken ergonomisch te optimaliseren en deels complete montagelijnen om te vormen. Het is ons doel om oudere werknemers te behouden en op die manier te profiteren van hun jarenlange ervaring en kennis.”

Grondstoffen
Ook de verdere ontwikkeling van de grondstofprijzen speelt een belangrijk rol binnen het beleid van BSH. Johannes Närger: “Wij verwachten dat het aanbod afneemt waardoor de trend van stijgende materiaalprijzen zich ook in 2011 zal voortzetten. Door de ontwikkeling van de grondstof- en energiekosten kunnen wij een prijsstijging van onze producten in 2011 niet uitsluiten. De door de tekorten ontstane grondstofrisico’s gaan wij tegen met termijntransacties en middellange contracten met onze leveranciers. Tegelijkertijd zullen wij onze leveranciersbasis verbreden. Bovendien zullen wij ook in de toekomst op alle gebieden veel aandacht schenken aan een hoge productiviteit.”
Want naast duurzaamheid lijken de vraag naar deskundig personeel en de behoefte aan grondstoffen in heel Europa centrale thema’s te worden.

(in kader:)

Bosch & Siemens Hausgeräte GmbH
• de omzet van BSH steeg in 2010 met 7,9 procent naar ruim 9 miljard euro
• de winst vóór interest en belasting nam met bijna 170 miljoen euro toe tot ruim 700 miljoen euro
• de omzet steeg zowel in Duitsland als in Europa
• de omzetgroei was echter met name ook te danken aan de groei in Oost-Europa, Turkije en -met een omzetgroei van 34 procent- in Azië
• China is na Duitsland inmiddels de grootste markt voor BSH; wanneer deze groei doorzet is China binnen 5 jaar wellicht zelfs de grootste markt

 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - mei | Pagina(s) 34,35
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken