"Isobouw wil altijd vernieuwend zijn"
 
Biofoam isolatiemateriaal op cradle to cradle-basis
Begin dit jaar ontving IsoBouw op de Bouwbeurs in Utrecht de Nederlandse Bouwprijs voor haar nieuwe isolatiemateriaal BioFoam. Een met EPS vergelijkbare schuimisolatie, maar eentje die is gebaseerd op plantaardige grondstoffen. Het duurzame isolatiemateriaal is inmiddels toegepast in IsoBouw's nieuwe zolderisolatie-systeem SlimFix Deco. De BioFoam-variant van dit isolatiesysteem komt dit najaar op de markt. KlusPro nam een kijkje bij IsoBouw en sprak onder meer over innovatie.
 
De Bouwprijs was een mooie opsteker voor IsoBouw. Daar draait verkoopleider Frank van der Hoeven niet omheen. "Het heeft gezorgd voor enorm veel belangstelling uit de hele bouwwereld voor dit nieuwe product." Maar ook zonder deze aansprekende prijs was die belangstelling voor BioFoam er wel gekomen, zo is Van der Hoeven overtuigd.
BioFoam is volgens hem een product dat helemaal in deze tijd past. Qua prestatie doet het niet onder voor het traditionele EPS (geëxpandeerd polystyreen), ook bekend als tempex of piepschuim. Maar het is het eerste isolatiemateriaal dat volledig natuurlijk is. BioFoam wordt geproduceerd op basis van plantaardig materiaal. Door fermentatie ontstaan er melkzuren, daarvan worden de bekende met lucht gevulde pareltjes gemaakt, die vervolgens worden samengeperst tot isolatiemateriaal. In wezen verschilt het weinig met het witte EPS of met de grijze variant EPS-HR van IsoBouw. De HR-variant is EPS met grafiet daaraan toegevoegd, waardoor het pakweg twintig procent beter isoleert. Daardoor is EPS-HR onder meer geschikt voor de sandwich dakpanelen, omdat je met minder dikke elementen hetzelfde isolerende effect bereikt.
Zowel EPS als EPS-HR bestaan voor ongeveer 98 procent uit lucht en voor het overige uit styreen, dat is afkomstig uit de destillatie van aardolie. Beide producten zijn uitstekend recyclebaar. BioFoam is echter een 'Cradle to Cradle'- gecertificeerd product. Het kan na gebruik, via een industrieel composteerbaar proces, direct teruggegeven worden aan de natuur. Belangrijk voordeel is verder dat de productie van Biofoam dus niet afhankelijk is van de schaarste van aardolie.

Onderscheidend
BioFoam is een product waarmee IsoBouw zich onderscheidt in de markt. Het past in de slogan 'Innovatie in Isolatie', die het bedrijf voert. "We proberen met al onze producten vernieuwend en onderscheidend te zijn", zegt Frank van der Hoeven. "Steeds een stap verder dan de concurrentie."
Innovatief is ook SlimFix Deco, een concept waarmee snel en eenvoudig schuine daken van binnenuit geïsoleerd kunnen worden. Het systeem, dat eind vorig jaar op de markt is gebracht, werkt op basis van klik- en naadprofielen, die op de balken worden geschroefd. De kant-en-klare isolatieplaten, voorzien van het grijze EPS-HR, worden daartussen vastgeklemd. Flexibele, kunststof strips op de profielen zorgen voor een luchtdichte aansluiting tussen profiel en isolatieplaat. Het grote voordeel van SlimFix Deco is dat het beduidend eenvoudiger en sneller aan te brengen is dan traditionele isolatieoplossingen. Bovendien oogt het direct netjes en strak.
"Het is interessant voor de zzp-er die een zolder moet isoleren, maar ook voor een woningcorporatie die een serie woningen gaat renoveren en het energielabel wil verbeteren. Zonder dakpannen te hoeven vervangen, kan er toch een goede dakisolatie worden aangebracht", vertelt Frank van der Hoeven.

Kansen
In de renovatie liggen mooie kansen, niet alleen voor het nieuwe product SlimFix Deco, maar voor IsoBouw in z'n algemeenheid. Duurzaamheid, energiebesparing, het zijn actuele thema's in de bouwsector. Goed voor de isolatiebranche, erkent Van der Hoeven.
"De woningmarkt is sterk gekrompen maar tegelijkertijd ligt er een enorme markt voor isolerende maatregelen. De EPC-norm moet steeds verder omlaag, goede isolatie is daarin heel belangrijk. Die ontwikkeling speelt de isolatiebedrijven zeker in de kaart."
IsoBouw merkt dat aan de grote belangstelling voor SlimFix Deco. Het product scoort goed, stelt Frank van der Hoeven onomwonden. Ook voor de nieuwste variant voorzien van een BioFoam isolatiekern, die IsoBouw in het najaar gaat introduceren, is al veel interesse.
"Alles waar 'Cradle to Cradle' voor staat is interessant. Dat merken we aan de vele telefoontjes die we nu al krijgen over BioFoam. Met name corporaties zijn geïnteresseerd, voor hen is duurzaamheid een belangrijk thema. De doorsnee zzp-er is wellicht minder geïnteresseerd in de BioFoam-variant. Maar dat hangt dan vooral af van de klant waarvoor hij werkt. Wil die klant wel het meest duurzame product, dan is ook voor de zzp-er SlimFix Deco Bio binnenkort voorhanden."
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2011 - oktober | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken