Raab Karcher kijkt naar kansen
 
Eerste Leveranciersdag goed bezocht
Raab Karcher hield vorig maand voor het eerst een 'Leveranciersdag'. Een bijeenkomst voor kernleveranciers, met onder meer een inspirerende bijdrage van Elco Brinkman en de uitreiking van de eerste Raab Karcher Leveranciersprijzen. De bouwmaterialenhandel huurde hiervoor het bekende Omniversum in Den Haag af. Geen overbodige luxe, want het theater zat bomvol.
 
Algemeen directeur Eric Snijer liet er geen misverstand over bestaan aan het begin van de Leveranciersdag van zijn bedrijf Raab Karcher. "De situatie op de markt zal in 2012 en 2013 niet beter worden. Daar moeten we het mee doen en daar gaan we dus verder niets over zeggen. Raab Karcher ziet ook voldoende kansen. Daar gaan we ons op richten."
Zo zette Snijer direct de toon voor een optimistische sfeer tijdens deze Leveranciersdag, die Raab Karcher dit jaar voor het eerst heeft georganiseerd. Vertegenwoordigers van meer dan 250 kernleveranciers van Raab Karcher waren op het evenement afgekomen. Daarmee was het indrukwekkende Omniversum-theater bomvol. Naast een presentatie door Eric Snijer bestond het programma uit een interessante speech van Bouwend Nederland-voorzitter Elco Brinkman en uit de uitreiking van prijzen voor de beste leveranciers van Raab Karcher. Daarnaast konden de aanwezigen uitgebreid netwerken.

Klanten
De kansen liggen wat Raab Karcher nu vooral in de renovatiemarkt, zo stelde Eric Snijer. Maar ook verwacht Snijer op termijn weer aantrekkende nieuwbouw. "Zowel nationaal als internationaal zullen overheden de micro en macro financieringsvraagstukken moeten oplossen. Dan kan ook de onderliggende vraag naar nieuwe woningen worden opgelost. Want die vraag is er zeker."
Maar of ze nu moeten renoveren of nieuwbouwen, Raab Karcher wil haar 16.000 klanten, van grote bouwers tot de zzp-er, optimaal bedienen. Het bedrijf beschouwt zichzelf bepaald niet enkel als leverancier, maar vooral als kenniscentrum. "We hebben ervaring en specialisten binnen alle productgroepen."
Raab Karcher, met 42 vestigingen en 900 medewerkers de grootste bouwmaterialenhandel in ons land, schrijft ook nu nog steeds zwarte cijfers, benadrukte Eric Snijer. Innovatie is een belangrijke pijler in dat succes. "We luisteren goed naar onze klanten. We willen onze producten en processen optimaal afstemmen op onze diverse klantgroepen."
Samenwerken met zowel leveranciers als met die klanten is daarvoor essentieel, stelde Snijer. Maar ook wil Raab Karcher onder meer z'n positie versterken in de zogeheten ketensamenwerking tussen de diverse partners in het bouwtraject. Dat alles moet leiden tot 'operational excellence'. Of, zoals Eric Snijer de term toelichttte, "beheers alles binnen de organisatie tot in de puntjes en streef naar 100 procent in de dagelijkse uitvoering van wat klanten vragen."
Verder ging Snijer onder meer in op het maatschappelijke ondernemerschap van Raab Karcher en op het duurzaam assortiment Green Works. "We tonen hiermee aan dat bouwprojecten duurzaam kunnen worden uitgevoerd. Dat gaan we doorontwikkelen."

Brinkman
Ook Elco Brinkman ging vervolgens in op de kansen voor de bouwwereld. In zijn speech, die qua inhoud
grotendeels overeenkwam met het interview dat KlusPro in januari met Brinkman publiceerde, benadrukte hij vooral ook dat bouwers moeten doen wat de klant vraagt. "Vroeger bepaalde de bouwsector wat goed was. Die tijd is voorbij. De consument wil eigenheid. Betrek hem direct bij de planontwikkeling. Laat zien wat er mogelijk is, qua duurzaamheid, energiebesparing, kwaliteit, maar ook wat betreft maatwerk."
De consument denkt nog altijd dat een bouwproject lang duurt en dat er veel mis gaat. "Denk na hoe een project zo goed, zo snel en zo schoon mogelijk kan worden gerealiseerd. Streef naar perfecte oplevering, maar leer van eventuele fouten", aldus Brinkman, die de aanwezigen voorhield dat de bouwsector goud in handen heeft. "Met onze producten, grondstoffen, knowhow en nog altijd een omzet van 55 miljard. Heel veel sectoren moeten het met minder doen. Maar wij moeten onze producten wel aantrekkelijker maken."
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2012 - mei | Pagina(s) 15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken