Individualiteit: Pop up my Bathroom
 
Vooruitblik ISH Frankfurt
'Wat is typisch individueel?' en 'Welke soorten individuele badkamers zijn er?' Dat zijn items die naar voren komen in het thema 'Pop up my Bathroom' tijdens de ISH in Frankfurt (D), van 14 tot 18 maart. Als onderdeel van het hoofdmotto: 'Water; energy; life'. Met een aantal deelnemers kijken we alvast vooruit naar deze belangrijke vakbeurs.
 
“Het thema ‘individualiteit’ is belangrijk, omdat de badkamer er helemaal anders zal gaan uitzien, afhankelijk van welke trend waarvoor de gebruiker gevoelig is en wat zijn prioriteiten zijn”, aldus de beursorganisatie en de Vereinigung Deutsche Sanitärwirtschaft (VDS). “Dus wat zijn de trends en welke maat-oplossingen zijn nu of in de nabije toekomst beschikbaar voor de consument? Het is een gegeven dat het verlangen naar originaliteit en zelfontplooiing momenteel sterk groeit. Als we vandaag de dag over een individuele badkamer praten, bedoelen we geen extravagant meubilair, maar juist een badkamer waarvan de ‘look’ en de functies volledig zijn afgestemd op de gebruiker en de architectonische omstandigheden. Een badkamer die past als en handschoen.”

Color on demand
Jens Wischmann, managing director van de VDS: “De badkamer wordt steeds meer een ruimte waar mensen met genoegen hun tijd willen doorbrengen en waarmee ze zich tevens kunnen identificeren. Het maakt niet uit of de consument de voorkeur geeft aan een badkamer met een naadloze, homogene look of een stijlvolle inrichting gemixt met vintage elementen. Dankzij de rijkdom van de varianten en de uitgebreide assortimenten op de markt, is er een oplossing voor elk type setting, met maatwerk tot in het kleinste detail. In de douche kunnen jets individueel worden geplaatst; zandstraal-technologie maakt het mogelijk gepersonaliseerde patronen te verwezenlijken op de douchecabine; en allerlei emblemen kunnen in spiegels, glas of tegels worden opgenomen. De grote lifestyle-merken bieden al ‘color on demand’ voor baden en wastafels, en in sommige gevallen kan de klant zelfs de uiterlijke vorm van het bad zelf te ontwerpen. Voor de consument die op zoek is naar maat-oplossingen -zoals kasten ingebouwd in nissen, scheidingswanden, banken, of planchets die de hele muur bedekken- bieden toonaangevende badmeubel-fabrikanten diverse individueel aanpasbare systemen. Zo ook bij de keuze in kleuren en oppervlaktestructuren.”

Kortere levenscycli
Maar personalisering gaat volgens Jens Wischmann verder: “Het gaat door ‘achter de schermen’: in de bits en bytes van de afzonderlijke instelling van armaturen, licht en geluidssystemen. Individualisering is eigenlijk de volledige omkering van het traditionele concept van standaardisatie. De nieuwe werkwijze bevrijdt de badkamer van haar strak geregen korset en opent de mogelijkheden van de individuele design. Op de lange termijn zal dit ook leiden tot kortere levenscycli van de badmeubelen en apparatuur.”
Tijdens de ISH komen daarbij acht trends naar voren. “Aan de ene kant zijn er megatrends zoals digitalisering, demografische ontwikkelingen en duurzaamheid, die een blijvende impact hebben op de manier waarop badkamers worden gebruikt en zijn ontworpen. Aan de andere kant zijn we in staat om verschillende trends op productniveau uit te werken, om te komen tot een gezellige, modieuze leefruimte."

Bette
Diverse merken stellen dit jaar dan ook maatoplossingen centraal. Zo vermeldt Bette: ‘Maatwerk in ligbaden, douchebakken en wastafels’: “Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare badruimte en lelijke tegel- en dikke kitranden te voorkomen, leveren we ligbaden, douchebakken en wastafels op maat. Dan past het bad-object precies; het is esthetisch mooier om te zien en het bespaart op bouwkundige aanpassingen en bouwtijd. Dat is ideaal voor renovatieprojecten. Bovendien bieden we opstaande randen die siliconen-voegen overbodig maken. Zonder siliconen-voegen is mooier om te zien en het is duurzamer, want vervuiling en schimmel treedt niet op, en is bovendien veel hygiënischer.”
Maatwerk is een speciale service waarmee Bette zich wil onderscheiden: “Hierdoor past het badkamerobject altijd en hoeft het ontwerp niet aangepast te worden aan de maten van het standaard-assortiment. Bij renovatie is dan het grote voordeel dat bouwkundige aanpassingen niet nodig zijn. Dat bespaart niet alleen kosten, de verbouwingstijd wordt daardoor tevens aanzienlijk verkort.”
Maar ook verschillende douchebakken kunnen door Bette op wens direct met een naadloos aangevormd paneel geleverd worden. Hierdoor is het integelen van een douchebak verleden tijd en kan deze direct geplaatst worden op de afgewerkte vloer. “We leveren het comfort paneel niet alleen voor nis-inbouw maar ook voor hoekoplossingen. Indien de afvoer toegankelijk moet blijven kan naar keuze een losse plint worden aangebracht.”

Ligbad met textiel
Een blikvanger van Bette op de ISH zal echter vooral ook een markant ligbad zijn, dat van buiten van textiel is voorzien. Het werd vorig jaar als creatief experiment van de vermaarde ontwerper Dominik Tesseraux gepresenteerd en zal nu daadwerkelijk op de markt gebracht worden. “Het idee van ontwerper Dominik Tesseraux bestond uit een ongebruikelijke combinatie van materialen, zodat een eigenzinnige en sensuele beleving ontstaat. Het organisch vormgegeven ligbad is van robuust geëmailleerd titaniumstaal en is van buiten bekleed met waterbestendig zacht woningtextiel. Met de ‘look & feel’ van een comfortabele bank waarin je wilt liggen en je geborgen voelt.”
Ook met de kleuren maakt Bette in Frankfurt een statement, belooft het merk wat verborgen. Wat Bette wel loslaat is dat er een bijpassende wastafel komt in dezelfde look & feel. “Een ding staat vast: naast de technische perfectie ervaart de beursbezoeker de bijzondere badarchitectuur die een badruimte absoluut een eigenzinnig karakter geeft.” Op het gebied van douchebakken en vlakke douchebakken presenteert Bette eveneens uitbreidingen van haar assortiment, het universele inbouwsysteem en de oplossingen met betrekking tot de afvoeren.

Viega en V&B
Installatiespecialist Viega komt met een groot aantal innovaties die bijdragen aan een kwalitatief hoogwaardige en snelle installatiemethode, zoals uitbreiding van het Megapress-programma en aanpassingen binnen de Easytop-afsluiters. Maar op gebied van badkamers komt deze producent tevens met het item ‘flexibiliteit aan de wand’. “We grijpen de ISH 2017 aan voor de presentatie van een uitbreiding op het gebied van voorwandtechniek. De vernieuwing sluit aan op het thema ‘Pop up my Bathroom’ van de Duitse vereniging voor sanitair (VDS).” Viega bevestigt eveneens: “Deze ontwikkeling staat in het teken van de individualisering van de badkamer waarin uitstraling en functies nauwkeurig zijn afgestemd op de gebruiker en het badkamerontwerp.”
Ook Villeroy & Boch presenteert op 1.760 vierkante meter haar nieuwste noviteiten, waaronder twee van haar nieuwe premium series, waarbij gebruik is gemaakt van het innovatieve materiaal TitanCeram. Tevens werd de collectie inbouwreservoirs uitgebreid en presenteert Villeroy & Boch haar nieuwste douche-toilet. De ViFresh en alle andere noviteiten zijn te vinden in hal 2.

Dutch design
Natuurlijk ontbreken in Frankfurt ook Nederlandse merken zoals JEE-O, Sunshower, Geesa en Ideavit niet. Zo introduceerde Geesa onlangs accessoires binnen haar Public Area collectie; deze zijn in het bijzonder ontwikkeld om bezoekers van een publieke ruimte van alle gemakken te voorzien. De Public Area accessoires combineren kwaliteit en functionaliteit met een tijdloos en stijlvol design. Geesa: “In een publieke ruimte worden de sanitaire accessoires veelvuldig en intensief gebruikt. Het is dus van groot belang dat de accessoires gebruiksvriendelijk en duurzaam zijn. De Public Area accessoires zijn daarom gemaakt van de hoogste kwaliteit materialen en beschikken over een optimaal gebruiksgemak voor zowel de installateur als voor de eindgebruikers.” De collecte omvat onder andere zeepdispensers, toiletroldispensers, een jumboroldispenser, handdoekdispenser, handendrogers, urinoirschotten en schothouders. “Deze Public Area accessoires zijn dusdanig ontworpen, dat zij passen binnen verschillende entourages, waarbij zij de publieke ruimte naar een hoger niveau tillen. Daarom worden ze wereldwijd toegepast in de publieke ruimtes van de grootste cruiseschepen en hotelketens, maar ook in ziekenhuizen, overheidsinstellingen, verzorgingstehuizen, scholen en sportkantines.”

Introducties
Ideavit presenteert dit jaar onder meer haar Solidthin QR, de Solidtray -een complete serie accessoires voor badkamermeubels- en het bad Solidthin in beige en wit. Eelke Keersemaker, manager Ideavit: “Het grote nieuws zal op de ISH de introductie van de Solidharmony-serie zijn, die we hebben laten ontwerpen door designer Markus Kurkowski.”
Moerman Sanitair is in Frankfurt aanwezig met het merk JEE-O; maar is tevens aanwezig op de stand van Steinberg. Lammert Moerman: “Er zijn diverse noviteiten te melden, zoals bij JEE-O de nieuwe kranenserie met Brain Sironi en nieuwe baden en wastafelseries met Grand & Johnson. En bij Steinberg zijn er de nieuwe Kristal series.”
De Soho collectie van JEE-O, een ‘cosmopolitisch concept voor badkamers met een bite’ is inmiddels ook compleet. Naast de staande douche, zijn nu de badvuller en wandkraan helemaal uitontwikkeld: “Het Soho trio oogt stevig en stoer. De zwarte hamerslag coating geeft de robuuste vormgeving de juiste looks. Industrieel en puur; een stuk beleving in de badkamer. Soho is een bruisende wijk in New York, met veel industriële lofts die doorgaans sober én stoer tegelijk zijn ingericht. Ook de Soho collectie van JEE-O schittert in eenvoud. Zo staat de douche als een huis, juist doordat alle overbodige poespas achterwege is gelaten. Blikvanger is de menggreep, die zich als een soort joystick intuïtief laat bedienen.” De Soho badvuller en wandkraan zijn, net als de douche, gemaakt van rvs en afgewerkt met een donkere hamerslag coating. De vrijstaande badvuller is bedoeld om naast het bad op de vloer te installeren en laat zich bedienen door een eengreepsmengkraan.

Noviteitenshow Nieuwegein
Ook de voorbereidingen voor de ISH Noviteitenshow 2017 zijn al in volle gang. Deze vindt dit jaar opnieuw plaats in ‘De Beursfabriek’ in Nieuwegein, van maandag 8 tot en met woensdag 10 mei. Al sinds 1989 organiseren toonaangevende fabrikanten deze showroombeurs een aantal weken na de grote internationale vakbeurs ISH in Frankfurt. De ISH Noviteitenshow stelt alle sanitaire showrooms (retail, groothandel en installateurs met showroom), ontwerpers en architecten in Nederland in staat om volledig op de hoogte gebracht te worden van de noviteiten van de A-merk sanitairfabrikanten.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2017 - februari | Pagina(s) 26,27,28,29
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties