Innoveren met minder spelers
 
Trends in werkbladen
De werkbladenmarkt blijft innoveren en investeren. Maar wanneer we kijken naar het aantal leveranciers dat volgens ons panel van retailers wordt ingeschakeld, dan zien we in de afgelopen tien jaar een opvallende ontwikkeling. Er wordt minder aan risicospreiding gedaan. En natuurlijk is ook het aantal leveranciers sterk afgenomen.
 
Het percentage retailers met vijf of meer vaste werkbladenleveranciers is sinds 2006 gedaald. Het percentage retailers met vier leveranciers groeide tijdens de crisis, maar neemt momenteel weer af. Het percentage met slechts één of twee leveranciers is daarentegen gestegen.
De redenen liggen voor de hand. Om te beginnen zijn er door overnames en faillissementen beduidend minder werkbladenleveranciers dan in de jaren voor het begin van de crisis. En de behoefte om vanwege de crisis een extra leverancier in te schakelen vanwege risicospreiding is inmiddels ook al weer afgenomen; evenals de noodzaak om er een extra leverancier voor het lage segment bij te nemen.
De leveranciers die goed uit de crisisjaren te voorschijn zijn gekomen -en er is gelukkig nog een heel aantal boeiende bedrijven- zullen in de komende tijd nog wel hun uiterste best moeten doen om hun afnemers vast te houden, met onmisbare producten en actieve communicatie. Nieuwe afnemers komen immers niet vanzelf; daar moeten de leveranciers extra inspanningen voor doen, eventueel ook in het buitenland.

Internationaal
De Nederlandse werkbladenbranche is afwijkend van die in de ons omringende landen. Toch doet Jetstone momenteel een grote stap naar de internationale markt, zo bleek ook tijdens LivingKitchen in Keulen. “Sinds de oprichting in 1993, zijn we gestaag gegroeid tot een samenwerkingspartner voor werkbladen van graniet, composiet en keramiek. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland weet een steeds grotere groep van keukendetaillisten, interieurbouwers en aanverwante bedrijven ons te vinden.” Er zijn momenteel al Jetstone-verkoopkantoren in België, Zweden, UK en het Duitse Bocholt. Inspelend op deze nieuwe rol, werden in Keulen ook nieuwe beton- en leisteentinten in keramiek gepresenteerd. De vier nieuwe kleuren zijn te splitsen in twee series van twee kleuren: “Luce en Scuro is een duo dat inspeelt op de bijzonder populaire betontrend van dit moment. Beide kleuren hebben een fraaie subtiele betonlook. De Luce is daarbij een lichtgrijze tint, de Scuro een middengrijze variant. Ardoise Grey en Ardoise Noir vormen een primeur in keramiek, waarbij de oppervlaktestructuur van leisteen in geïmiteerd. Ardoise Grey is daarbij een lichtgrijze tint, Ardoise Noir een nagenoeg zwarte variant. “

Nieuwbouw
Kemie is al enige jaren aanwezig in Duitsland, zoals te zien is tijdens huisshows van keukenproducenten. Inmiddels is het bedrijf gestart met de bouw van haar nieuwe pand in Helmond. Geert-Jan Engbers: “Het wordt een pand dat ontworpen is om ook in de toekomst met plezier en passie samen te werken. Een plek waar de modernste keramiek ‘transformation plant’ hand in hand gaat met jarenlange ambachtelijke kennis en kunde.” Al met al is het ‘Kempische Marmer Import en Export’-bedrijf klaar voor de toekomst. Naast levering van keramische producten (Ceramistone), composietsteen (Cosmostone) en natuursteen stelt Kemie ook marmer centraal. “Marmer zit in de Kemie-genen. Bijna 50 jaar geleden begon ons bedrijf met de import en export van marmersoorten. Kemie weet als geen ander waar het de meest exclusieve marmers kan vinden maar we hebben ook zeer aantrekkelijke alternatieven ontwikkeld voor klanten die op zoek zijn naar materialen met een marmerlook.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Werkbladen, Vakbeurzen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties