Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Een gezond en comfortabel klaslokaal
 
Renson in actie op school
Te warme klaslokalen, het is funest voor de concentratie en goeie prestaties van leerlingen. Eigenlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten zijn, een gezond en conmortabel klaslokaal. Renson ging aan de slag op een middelbare school in Vilvoorde om dit doel te bereiken.
 
Nog even en het schooljaar is alweer voorbij. Maar voordat de scholen hun deuren sluiten voor een lange zomervakantie, moeten de meeste scholieren nog even doorzetten. Examens, de laatste proefwerken: het is nog even kwestie om in de klas het hoofd letterlijk en figuurlijk koel te kunnen houden. Helaas is dat in veel scholen niet vanzelfsprekend en loert –zeker in klassen met vaak ruim over de 20 leerlingen – oververhitting om de hoek.

Gezond binnenklimaat in de klas
Het is een gegeven: steeds meer klaslokalen in onze scholen zijn overbevolkt. Bovendien zijn heel wat van die lokalen zijn niet voorzien van een (goed werkend of goed onderhouden) ventilatiesysteem en krijgt de zon vaak vrij spel op de grote ramen waardoor het er al snel opwarmt. Het hoeft dan ook geen betoog dat het binnenklimaat er alles behalve gezond, laat staan comfortabel is. Het loont de moeite om daar even bij stil te staan, zeker als je weet dat in heel Europa tijdens een schooljaar ruim 100 miljoen leerlingen en studenten onder de 28 jaar tot een derde van hun tijd op school doorbrengen. En dan hebben we het nog niet over de leraren.

Verminderde prestaties
Dat het in een te warme klas met slechte binnenluchtkwaliteit niet aangenaam vertoeven is, is een open deur intrappen. De oorzaak van klachten als hoofdpijn, sufheid en zelfs ademhalings- en concentratiestoornissen is vaak daar te zoeken. En dat kan verregaande gevolgen hebben voor leerlingen. Zich concentreren wordt moeilijker naarmate de dag vordert en de klas meer opwarmt, en dus zullen op termijn ook hun prestaties daar onvermijdelijk onder lijden.

Los van de bedenkelijke kwaliteit van de binnenlucht, is in deze tijd van het jaar in heel wat klaslokalen vooral ook de binnentemperatuur één van de hoofdoorzaken van klachten. Hoe hoger die op warme dagen oploopt in de klas, hoe funester voor de leerlingen, hun concentratievermogen én hun resultaten. Ramen openzetten is op warme dagen geen optie. Actieve koeling (airco) kan wel soelaas bieden, maar betekent – met het stijgend aantal warme dagen per jaar welke we de laatste tijd waarnemen – vaak een flink hogere energierekening. Als een school al van airco is voorzien....

Klas of sauna
Hoe groter de raamoppervlakken, hoe intenser het zonlicht binnenkomt. In de winter en de tussenseizoenen is dat absoluut aangenaam, maar op warme lente- en (na)zomerdagen wordt dit liever vermeden. Zeker in nieuwe schoolgebouwen die goed geïsoleerd en luchtdicht afgewerkt zijn, kan de warmte die binnen zit, niet meer opnieuw naar buiten. Resultaat: een klaslokaal wordt in de laatste weken van het schooljaar al snel een sauna.

Binnendoekzonwering
Een even efficiënte als logische oplossing is om het binnenvallend zonlicht tegen te houden nog voor dat de kans krijgt om de klas via het glas binnen te komen. Dynamische buitendoekzonwering is daarvoor heel geschikt, aangezien die toelaat om in de winter toch nog van de gratis zonnewarmte te kunnen blijven genieten én omdat het zicht naar buiten ook met de screens naar beneden behouden blijft. Het effect in de zomer is niet te ontkennen: de binnentemperatuur loopt heel wat minder hoog op en bovendien is er niet langer sprake van vervelende reflecties op schermen of een verkleurend interieur. Nu doekzonwering op het vlak van windvastheid nog weinig geheimen kent en bovendien steeds grotere glasoppervlakken kan beslaan, is het lang niet enkel een residentiële oplossing. Ook scholen, klaslokalen en vooral … leerlingen en leraren hebben er alle baat bij.

Healthy School concept
Continue en gecontroleerde basisventilatie, natuurlijke intensieve koeling en buitenzonwering: de drie oplossingen voor een gezond en comfortabel binnenklimaat in scholen bundelt Renson als totaaloplossing in het Healthy School Concept.
Zelfregelende ventilatieroosters zorgen voor de toevoer van verse lucht, terwijl afvoermonden in combinatie met een CO²-gestuurde klep (Renson Healthconnector) de afvoer van de vervuilde lucht regelen. Er wordt nooit meer geventileerd dan strikt noodzakelijk en dus wordt er geen energie verspild. Bovendien vraagt het systeem slechts een minimum aan onderhoud.
Ventilatieve koeling gebeurt met met speciale raamroosters die ’s nachts grote hoeveelheden koelere lucht binnen laten. 5 luchtwissels per uur kunnen de binnentemperatuur in de zomer zo tot maar liefst 5 graden laten dalen: natuurlijk en gratis.
En windvaste Fixscreen doekzonwering, aluminium luifels boven of voor de ramen of Loggia-schuifpanelen houden de zon tegen nog voor die het glas raakt. Zo wordt vermeden dat de temperatuur ongecontroleerd hoog oploopt in klaslokalen, terwijl daglicht toch blijft binnenvallen en het zicht naar buiten behouden blijft.
 
 
Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google