Arte's liefde voor keukenbladen…
 
Sinds het jaar 1995
Een terugblik op ruim 22 jaar Arte. In deze periode is er veel veranderd, zowel de organisatie als de markt. Waar het bedrijf haar oorsprong vindt in de destijds sterk groeiende vraag naar natuurstenen keukenbladen, is het assortiment inmiddels flink uitgebreid met materialen als composiet, keramiek en Dekton. Arte mag zich met recht dé steenexpert noemen.
 
In 1995 werd in een kleine fabriekshal in Deurne hard gewerkt aan een droom: de productie van het beste granieten keukenblad. Het bedrijf groeide, leerde en werd volwassen. In 2001 betrok Arte een nieuwe fabriek, met een productieproces dat geautomatiseerd is op een voor de branche ongekend niveau. Ook het assortiment van Arte groeide mee met de veranderde smaak van de consument. Inmiddels verlaten gemiddeld 300 werkbladen per week de maatwerkfabriek in Helmond.

Liefde voor de omgeving
In de samenleving werd nauwelijks gesproken over MVO, toen Arte werd opgericht. Vandaag de dag is dat hét onderwerp van gesprek. Uit recent onderzoek uitgevoerd (bron: GFK en b-open), blijkt dat consumenten steeds meer open staan voor duurzaamheid en het wantrouwen neemt af. Bijna de helft van de consumenten (48 procent) let bij de aanschaf van producten of diensten op duurzaamheid. Een ontwikkeling die Arte graag ziet. Vanuit de overtuiging dat duurzaam ondernemen de toekomst is, is Arte jaren geleden hiermee gestart.
Duurzaam ondernemen staat in alle facetten van Arte in steen gebeiteld. Ook als het gaat om kinderarbeid te bestrijden in groeves waar Arte haar graniet inkoopt. Het bedrijf werkt nauw samen met TFT (The Forest Trust), een wereldwijde non-profit organisatie die organisaties in de natuursteenbranche helpt om verantwoord geproduceerd steen te leveren. Buiten de groeves is Arte ook actief bezig om de omstandigheden van kinderen te verbeteren middels scholing en voedsel. Samen met Landelijke Werkgroep India, TFT en lokale organisaties is Arte het project ‘Child Labour Free Zone’ gestart. Ook werkt Arte sinds een jaar samen met onder andere de Nederlandse natuursteensector en het ministerie van Buitenlandse Zaken, aan een convenant om de sociale- en milieuomstandigheden in productielanden aan te pakken en te verbeteren.

Smaakverandering
De smaak van de eindgebruiker is de afgelopen jaren ook veranderd en dat zie je terug in de huidige collectie. Opvallend hierbij is de keuze voor kleuren. Nederlanders houden nog steeds van authentieke, nostalgische keukenbladen zoals graniet. Dit materiaal behoort tot één van de grootste rijkdommen van de natuur. Door de natuurlijke variaties in structuur hebben granieten aanrechtbladen een unieke authentieke uitstraling. Daarnaast zijn de marmerlooks razend populair. Deze ogen als marmer, maar zijn van een ander materiaal gemaakt. Materialen die beter bestand zijn tegen hitte, vlekken, zuren en schokken. Ook de duurzame bladen gemaakt van ArteEco zijn in opkomst. ArteEco bestaat voor 50 procent uit gerecycled materiaal zoals porselein, (spiegel)glas en gekristalliseerde assen.

Toekomst
In 2012 vroeg KIM-hoofdredacteur Henk Knol aan Hugo van Osch, directeur van Arte, hoe Arte de toekomst ziet. Het antwoord dat toen werd gegeven staat nog steeds rechtovereind: “Arte is ervan overtuigd dat werken met respect voor mens, milieu en maatschappij de enige manier is om in de toekomst succesvol te zijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Werkbladen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google