Retail 2017 in positieve flow
 
Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland:
De retailsector blijft in een positieve flow en de verwachting is dat in 2017 de sterkste jaargroei sinds 2007 gerealiseerd wordt. De marktomstandigheden verbeteren voor de retailsector zoals blijkt uit de ontwikkeling van de vertrouwensindicatoren en de retailomzet. De structurele veranderingen van de sector (consumentengedrag, demografie, technologie en concurrentie) zijn echter veel bepalender voor de toekomst dan de swings in de economie.
De online omzet blijft stevig doorgroeien, groeit harder dan de omzet in de winkelstraten en wint dus weer verder marktaandeel. Het online marktaandeel groeit niet alleen ten opzichte van de non food winkelstraten maar bijvoorbeeld ook binnen de supermarkten. Nederlandse supermarkten boeken volgens GfK in 2017 voor het eerst samen meer dan 1 miljard euro omzet via online verkopen. Hoewel GfK ze niet bij name noemt, gaat de bulk van de omzet naar Albert Heijn en Jumbo. Die waren in 2016 samen al goed voor een half miljard euro en dat zal in het nu lopende jaar niet minder zijn geworden. De totale supermarktomzet zal, zoals het er nu naar uitziet, uitkomen op 35,5 miljard euro. Slechts een klein deel daarvan is toe te wijzen aan het digitale kanaal: 2,9 procent. Niettemin staat 18 procent van de boodschappers al te boek als Ďomnichannel koperí. Een op de vijf klanten overweegt wel eens serieus de internetwinkel. Dat is bijna twee keer meer dan vier jaar geleden
Ondanks de sterke groei van online koopt de consument nog altijd 80 tot 85 procent van haar non-foodproducten in de fysieke winkel. Dat ook fysieke retail een sterke groei kan doormaken laat Action zien. Recent is de duizendste winkel geopend: in Gorinchem zijn duizendste winkel in Europa geopend in het voormalige pand van Charles VŲgele. In de komende vijf jaar moeten daar nog duizend winkels bijkomen.
De groeiprognoses voor het jaar 2018 ten opzichte van het huidige jaar zijn voor de detailhandel: 3,4 procent in omzet en 2,3 procent in volume. (Bron: Rabobank Nederland)
 
 
Delen
 
WTMē Woon Trend Magazine | 2017 - december |
Categorie: FinanciŽn
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google