Design heeft opslagruimte nodig
 
Introductie Sphinx Acanto
Een belangrijke trend waar de badmeubel-ontwerper in 2017 en 2018 mee te maken heeft, is de vraag naar een functioneel ontwerp. Dat betekent dat het gaat om een praktisch design en een duidelijke functionaliteit en dat er bijvoorbeeld sprake is van vereenvoudigde vormen. Naar aanleiding van een studie hiernaar, introduceerde Sphinx de Acanto-serie.
 
“Wanneer we denken aan comfort in de badkamer, denken we eerst aan whirlpoolbaden en inloopdouches; hoewel deze luxe zonder twijfel van de badkamer een aangename plek maakt, is er nog het praktische comfort waarmee rekening gehouden moet worden in het ontwerp, zoals de individuele behoefte aan opbergruimte”, zo luidde de uitleg tijdens de presentatie van de Acanto-serie op 16 november in Maastricht. 'Goede' opslag gaat over meer dan alleen het verbergen van producten en rommel om een rustige badkameromgeving te creëren. “Het gaat om het plannen van de ruimte op een dusdanige wijze dat alle items in de badkamer netjes en op de meest geschikte plaats kunnen worden opgeborgen.”

Frequentie van gebruik
De ontwerpers onderzochten daarom de frequentie van het gebruik van producten in de badkamer, om te bepalen binnen welk bereik iets moet staan. Het gaat dus om handdoeken, schoonmaakproducten, producten voor persoonlijke hygiëne, apparaten, cosmetica en toiletpapier.
“Wist je dat een gemiddeld gezin (twee volwassenen en twee kinderen) tien handdoeken en 24 verzorgingsproducten in de badkamer heeft liggen? Maar dat een éénpersoonshuishouden genoeg heeft aan twee handdoeken en zes verzorgingsproducten? Een gemiddeld gezin bewaart ook 42 cosmeticaproducten en 12 rollen toiletpapier in de badkamer. Dat is een totaal van 90 producten, die allemaal hun plaats moeten vinden in de badkamerruimte.”

Binnen handbereik
Afhankelijk van de frequentie van het gebruik, zullen producten meer of minder binnen handbereik moeten staan. “Een fles wc-reiniger heb je waarschijnlijk minder vaak in de hand dan een tube tandpasta. En je zult de handdoeken vaker vervangen dan je scheermes. Uit ons onderzoek blijkt dat 90 procent van de persoonlijke hygiëneproducten en 50 procent van de cosmeticaproducten dagelijks gebruikt wordt. En items zoals extra toiletpapier, schone handdoeken en schoonmaakproducten zijn om de paar dagen of wekelijks nodig.”
Dat betekent vervolgens ook dat de opslag-eisen in vierkante centimeters om te komen tot ‘het beste’ bereik bij een huishouden van één persoon bijvoorbeeld ca. 850 cm2 bedraagt, bij een huishouden van twee personen ca. 1.500 cm2 en bij een gezin met twee kinderen ruim 2.800 cm2. “Ideaal gezien dienen dagelijkse producten, zoals tandpasta, namelijk te worden opgeslagen binnen een optimaal bereik van ongeveer 0,28 vierkante meter; wat overeenkomt met de gemiddelde armlengte van een volwassene. Producten die minder vaak gebruikt worden, zoals schone handdoeken en extra toiletpapier, kunnen buiten deze optimale bereikzone worden opgeslagen, maar nog steeds binnen een straal van ongeveer 0,37 vierkante meter.”

Acanto
Al deze gegevens zijn meegenomen bij het ontwerp van de nieuwe Acanto-serie van Sphinx.
“We wilden dat de opbergruimte die de Acanto-serie biedt gelijk of beter is dan bestaande oplossingen; en ook dat er beduidend meer opslag binnen het beste bereik is, dan bij gebruikelijke series. De ruimte moet tevens beter georganiseerd en flexibel zijn. Daarmee wilden we komen tot een modulair en flexibel productaanbod om aan de wensen van klanten te kunnen voldoen.”
De Acanto-serie die dit jaar werd gepresenteerd, is leverbaar in drie varianten. De standaard versie, de slim rim uitvoering en de compacte versie van 42 cm. Kenmerkend voor het programma zijn de hoge smalle kasten, de zijkant-kasten en de bakjes en schapjes aan de binnenzijde van de fronten. Dit alles om te komen tot een functioneel ontwerp voor een optimale opslag van producten.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2017 - december |
Categorie: Badmeubelen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties