Klant in 2017 koos voor 'trendy'
 
Strak en innovatief design
Het jaar 2017 werd gekenmerkt door een 'explosie' van keukens. Niet alleen was er een toename van het aantal gekochte keukens; ook nam de vraag naar design en gemak toe, zo blijkt uit het Qudata Rapport Keukenconsumenten 2017. De verschillen met bijvoorbeeld het crisisjaar 2012 zijn wel heel duidelijk geworden.
 
Wanneer we de consument vragen naar wat hij of zij de belangrijkste keukentrends vindt, dan wordt ‘strak design’ door ruim eenderde genoemd. In 2012 was dit nog bij geen kwart van de ondervraagden het geval. Dat geldt ook voor ‘meer laden, minder kastjes’ (41 procent dit jaar en slechts 28 procent in 2012); en datzelfde zien we bij ‘greeploos’ en ‘minder bovenkasten’. Noemde vijf jaar geleden 23 procent ‘design’ als een belangrijk aspect van de nieuwe keuken, inmiddels is dat toegenomen naar 31 procent. Natuurlijk is ‘functioneel’ nog steeds onmisbaar, maar momenteel worden daarbij ook aspecten als duurzaam, innovatief en onderscheidend genoemd.

Bestedingsbereidheid
Daarentegen wordt ‘discount’ nog maar door 6 procent van de keukenkopers als een belangrijk aspect genoemd. Dat zien we ook in de bereidheid voor het betalen van een bepaalde prijs. In 2012 gaf 17 procent aan minder dan 5.000 euro te willen besteden; dit is in 2017 gedaald naar 12 procent. Het percentage dat tussen 5.000 en 10.000 euro wil besteden daalde van 38 procent naar 28 procent. Maar het percentage dat meer dan 10.000 euro wil besteden is tussen 2012 en 2017 juist gestegen van 45 procent naar 60 procent.

Strak design
Hoe spelen de keukenmerken dit jaar in op deze ontwikkeling? “Een designkeuken heeft geen element te veel, maar ook geen enkel onderdeel te weinig”, zo omschrijft Pronorm haar nieuwe modellen binnen het ProLine programma. “De fronten hebben een fraai -’waxed grain’- oppervlak, een minimalistisch voegen-spel, een kubistisch systeemregaal van metaal en glas, om tot een nieuw esthetisch geheel te komen.”
Een strak lijnenspel ook bij Rotpunkt, met name in haar Black Line programma. Maar aan de consumentenvraag naar duurzaamheid komt dit merk eveneens tegemoet met haar Greenline keukens, vervaardigd van BioBoard.

Functionaliteit
Om antwoord te geven op de behoefte aan design én functionaliteit, heeft Nobilia dit jaar een nieuwe hoogtemaat toegevoegd, om tot een XL keuken te komen.
Häcker richtte haar design-offensief op een echt beton oppervlak voor de fronten in een ‘urban industrial look’. Daarnaast werd binnen de populaire donkere tinten ‘Silver Star’ toegevoegd. Op gebied van moderne functionaliteit is er de SlightLift, met eenvoudige bediening: om te openen wordt het onderste front verticaal achter het bovenste front geschoven, waarna het geheel door een fraai LED-systeem wordt verlicht.
Het werken aan een strak design zien we bijvoorbeeld ook bij ‘Frames by Franke’. Franke toonde het in House4Kitchen als ‘design in een frame’: “Elk element kenmerkt zich door een rvs frame. Het 11 mm profiel vormt zich als een kader om de spoelunit, oven, afzuigkap en komt zelfs terug in de hendel van de kraan. Welke combinatie van apparaten het uiteindelijk ook wordt, het resultaat is altijd een afgewogen geheel qua design en functionaliteit.”
Want, zoals het merk Schüller omschrijft, een keuken is voor de huidige consument niet alleen een keuken; het is een levensruimte. “Ieder mens heeft specifieke wensen en eisen. Hij of zij wil een keuken met persoonlijkheid, individueel planbaar en met karakteristieke eigenschappen; een keuken die bij zijn of haar leven past.”
Die wensen van de consument op gebied van design, innovatie en functionaliteit zijn in 2017 en 2018 veel duidelijker dan tijdens de crisisjaren, toen het woord ‘discount’ nog hoog in zijn of haar vaandel stond. Voor designers belooft 2018 een topjaar te worden.



 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google