Formulenaam kan sterke partner zijn
 
Evert Rop, Grando Barendrecht
Na geruime tijd in de keukenbranche te hebben gewerkt bij diverse vestigingen van een keukenformule, begon bij Evert Rop (39 jaar) 'het bloed te kriebelen' om zijn carrière als zelfstandig ondernemer te gaan vervolgen. Op 1 december opende hij zijn showroom van Grando Keukens & Bad aan de Van 't Hoffstraat 18 in Barendrecht.
 
“De keukenmarkt is een geweldige branche, de markt beweegt zich in de goede richting en de consument ziet de keuken steeds meer als ‘lifestyle’, een onderdeel van de totale woonbeleving”, zo vertelt Evert Rop bij ons bezoek aan de nieuwe showroom. “De consument vraagt steeds meer om exclusieve dingen zoals stoomovens, kookplaat-afzuiging, bijzondere werkbladen en kokend-water-kranen. Die branche heeft echt mijn hart. En ik heb nog zo’n 30 jaar te gaan dus wilde ik een nieuwe uitdaging. Het Grando-concept is zodanig dat in de showroom de opstellingen van keukens en badkamers de ruimte krijgen, maar ook aan de presentatie van fronten, werkbladen en tegels is volop aandacht besteed. We hebben hier 15 keukenopstellingen en 11 badkameropstellingen. Het was een fantastisch, maar hectisch jaar, aangezien mijn vrouw en ik ook nog trouwden en de geboorte van ons kind mochten meemaken. Uiteindelijk hebben we deze showroom in zes weken ingericht.”

Was het voor jou een bewuste keuze om voor een landelijk bekende naam te kiezen?
“Je heb als beginnend ondernemer een keuze. Ga ik in mijn eentje een wat kleinere showroom openen? Of wil ik het groter aanpakken? De retail is behoorlijk veranderd de afgelopen jaren. Je wilt en moet de consument op verschillende vlakken weten te bereiken. Als zelfstandige is dit bijna onbegonnen werk, zeker wanneer je het kwalitatief en professioneel wilt doen. Hiervoor heb je dus wel een sterke partner zoals Grando achter je nodig. De rol die dergelijke organisaties spelen richting de consument wordt steeds groter. Zo draagt Grando een warme huisstijl en een huiselijke sfeer uit en dat spreekt mij aan, want ik wil ook geen ‘snelle keukencowboy’ zijn. Het is een franchiseformule die mij aanspreekt, met een betaalbaar design. Daarnaast heeft Grando een hele open cultuur, je kunt als ondernemers met z’n alleen meedenken en werken aan een nog sterkere formule. Bovendien wilde ik het assortiment bewust ook aanvullen met badkamers; en ook dat past binnen dit totaalconcept. De consument blijkt tevens af te komen op een bekende naam als Grando. Die naam zorgt ervoor dat ze de showroom inkomen en dan ligt de bal vervolgens bij jou als ondernemer. Iedere Grando-vestiging wordt immers gerund door de ondernemer zelf.”

Je noemt ‘badkamers’; waarom is dat voor jou een bewuste keuze? 
“We merkten in de eerste week dat we open waren al, dat de consument doelgericht binnenkomt voor een keuken én een badkamer. Badkamers verkopen is, wanneer je al 16 jaar keukens hebt verkocht, geen totaal onbekend terrein. Ook vanuit mijn jarenlange technische kennis op gebied van bouwprojecten, verbouwingen en installatie- en leidingwerk. Die kennis kan ik nu ook gebruiken voor de badkamers. Maar je moet je er natuurlijk wel in verdiepen. Wat zijn de standaarduitvoeringen? Welke producten wil ik leveren en wat zijn de productspecificaties daarvan? De verbouwingen, de montage en installatie van keukens en badkamers en de volledige afwerking wordt uitbesteed aan vakbekwame zzp'ers die dergelijke totaalprojecten goed kunnen uitvoeren. We nemen één eigen monteur in dienst voor de service en nazorg.”

En dan kies je voor een locatie...
“Het pand, waarvoor we in april vorig jaar hier in Barendrecht kozen, had een oppervlak van meer dan 2.000 vierkante meter en was compleet leeg. We splitsten het op in drie panden voor ons en onze buren: Riviera Maison en Beddenreus. Dit betekende: wanden plaatsen, plafonds aanbrengen, tegelvloeren leggen en ieder pand voorzien van een eigen elektriciteit- en watervoorziening. Dat moest allemaal op 1 oktober nog geregeld worden. 
Ik ben onderdeel van een formule, maar ik krijg bij Grando de ruimte om zelf invloed te hebben op bepaalde keuzes. Zo heb ik de bouw zelf begeleid en laten uitvoeren door een door mijzelf gekozen aannemer en bouwbedrijf dat gewend is dergelijke projecten in een kort tijdsbestek uit te voeren. En daarna konden de interieurinrichter en de bouwers van de keukens en badkamers er pas in. Dat liep uitstekend; alle aanwezige keuken en badkamermerken stuurden op tijd hun monteurs, installateurs en tegelzetters. Tegelijkertijd waren de interieurbouwer en de styliste bezig met de balie en de decoratie terwijl de automatiseerders met de computers en software. Allemaal zodat we op 1 december van start konden gaan. Alles is immers een kwestie van een goede planning. Vanaf die eerste week loopt alles geweldig.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken