Nederlandse producent investeert stevig
 
Het succes van 'Made in Holland'
De vraag naar Nederlandse maatwerk-keukens is zo groot dat in de afgelopen jaren de maximale productiecapaciteit bereikt leek. De aantrekkende economie en het verdwijnen van Duitse specialisten waren daar debet aan. Investeringen die de producenten in 2016 en 2017 deden, zorgen er echter voor dat alles weer hanteerbaar is. Het succes van Made in Holland...
 
Roland Cuypers, algemeen directeur van Tristar Keukens, bevestigt het belang van de investeringen. “We hebben ons recentelijk vooral gericht op voldoende levering aan bestaande klanten. In de afgelopen jaren hebben we ons immers ontwikkeld van ‘simpele folieproductie’ naar maatwerkproductie voor het middensegment en iets daarboven. De vraag bij onze bestaande klanten was namelijk behoorlijk toegenomen; met name de vraag naar grotere en gebruiksvriendelijke modellen. Om aan die toegenomen vraag te voldoen, hebben we geïnvesteerd in een nieuwe lakstraat, die in februari in gebruik wordt genomen. Maar ook investeerden we in goed geschoold personeel. We hebben ons personeel uitgebreid naar meer dan 70 medewerkers.” Zo kwamen Barbera van ‘t Hoog en Marjan Laanstra de buitendienst versterken. Nog een wijziging: Piet de Jong is per 1 januari niet meer actief als directeur, al wel blijft hij natuurlijk wel betrokken in het familiebedrijf. Roland Cuypers heeft zijn taak als algemeen directeur overgenomen.
“Tegelijkertijd hebben we gekozen voor een totaal nieuw bedrijfsprofiel. De nieuwe visie van Tristar Keukens is: ‘Tristar wil hét onderscheidende en betrokken A-merk zijn in het programma van ondernemende en commerciële keukendealers, waarmee - onder private label - kan worden voldaan aan alle wensen en behoefte die de eindconsument heeft bij de totstandkoming van hun ideale keuken’. Met daarbij als missie: ‘Met Tristar heeft een keukendealer een private label in handen dat garant staat voor commerciële kansen, diversiteit, de hoogste kwaliteit en een eindproduct dat met de grootst mogelijke passie is gemaakt’.” Daarbij werd gekozen voor een nieuw logo, met als slogan; ‘Tristar; building dreams, creating results’.

Mereno Keukens
Het team van Mereno, dat al ruim veertig jaar gespecialiseerd is in het ontwerpen en maken van op maat gemaakte houten keukens en interieurs, wijst op de mogelijkheden die deze Nederlandse producten momenteel bieden: “Of het nu gaat om een landelijk, nostalgisch, klassiek, modern of een tijdloos ontwerp; de consument kan er op het gebied van sferen, stijlen en kleurstellingen alle kanten op. Desgewenst wordt er ook een totale inrichting gerealiseerd. Omdat iedere boom anders is wordt elk handgemaakt houten item uniek. Elk ontwerp dat door ons wordt gemaakt, of dat nu een keuken, badkamermeubel, inloopkast of interieur is, wordt door ons afgestemd op individuele wensen van de opdrachtgever en in onze eigen fabriek in Meijel gemaakt.”

Beda Keukens
In 1978 werd in het Brabantse Bladel een keukenfabriek opgericht. Een kleine werkplaats, die zou uitgroeien tot een van de meest gerenommeerde keukenproducenten van ons land: Beda Keukens.
“Veertig jaar geleden was er voor de consument nog weinig te kiezen”, vertelt algemeen directeur Bram van Daal. “Standaardopstellingen van Duits fabrikaat waren de norm, maatwerk was er nauwelijks. Maar er was wel behoefte aan. Zo begon het. In het begin nog met een enkel kastje, als aanvulling op het standaardassortiment. Maar steeds vaker werden dat complete op maat gemaakte keukens. Vanuit die oorspronkelijke nevenactiviteit Is Beda Keukens ontstaan.”
Inmiddels is Beda een begrip in het Nederlandse keukenlandschap, zeker als het om maatwerk gaat. “En we zijn een van de weinige Europese fabrikanten die elke keuken nog volledig in eigen huis vervaardigen. Na 40 jaar zijn de ontwerpen van Beda Keukens bovendien nog onverminderd populair. Het geheim achter dit succes is de combinatie van traditioneel vakmanschap met ultramoderne fabricagetechnieken”, aldus Bram van Daal. “We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in een geavanceerd machinepark. Maar het zijn de mensen die het verschil maken. We hebben hier een hecht team van trouwe medewerkers, die vaak al lang bij ons werken. Het waarborgen van onze kwaliteit is een continu samenspel tussen moderne techniek en de menselijke factor.”
Uiteraard grijpt Beda Keukens haar veertigjarig bestaan aan om een bescheiden feestje met haar medewerkers te vieren. “En misschien dat er later dit jaar nog een jubileumactie komt.” Maar verder is Bram van Daal naar eigen zeggen niet van plan om deze mooie mijlpaal al te breed uit te meten. “Het zou niet passen bij de nuchtere wijze waarop we als Nederlandse keukenfabriek al sinds 1978 aan de weg timmeren.”

Keller Keukens
Keller Keukens werkte op de Woonbeurs in 2017 haar concept ‘De persoonlijke keuken’ verder uit, met op de stand vier aansprekende keukens, in verschillende woonstijlen en geïnspireerd op actuele woontrends, met namen als Granny Chic, Botanic Vintage, Urban Blush en Bohemien Black. “Op de beurs introduceerden we ook een stappenplan, waarmee de consument gebaseerd op zijn of haar woonstijl, favoriete trends, persoonlijke voorkeur of gezinssamenstelling en budget altijd een persoonlijke keuken kan realiseren. We maken dat mogelijk door het bieden van alternatieven in stijlen, modellen, materialen en afwerkingen; goedkoper óf duurder. Met prijswijzers en materialenindexen geven we de consument inzicht in de prijsopbouw van een keuken. Zo is het altijd mogelijk om binnen ieder budget een persoonlijke keuken te realiseren, zonder concessies te doen aan sfeer en uitstraling.”
De Keller Mastercollection - zes frontafwerkingen in negen actuele unikleuren - vormt daarvoor de basis. “Maar ondertussen wordt er ook hard gewerkt om bijvoorbeeld de houtdecoren en beitskleuren voor fineer en massief hout in de toekomst zodanig op elkaar af te stemmen dat de uitstraling van een keuken uitgevoerd in houtrepro, massief hout of houtfineer nagenoeg hetzelfde is. Onder de naam Keller Trend Collectie introduceerden we daarnaast nog een aantal nieuwe melamine decoren (hout en betonlook) en vijf lakkleuren: gespot op de ‘catwalks’ van Keulen en Milaan en nu in het programma van Keller. Die trends vormen namelijk de inspiratie om een interieur net even een eigentijdse draai te geven; ook in de keuken.” Tot slot werd ook het assortiment ultramatte modellen met een aantal kleuren uitgebreid.
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Keukenkastjes
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken