'In 2020 dé formule in zonwering'
 
De ambities van Ambiance
Als enige breed georganiseerde club in de zonweringbranche is de positie van Ambiance uniek te noemen. Franchise-organisatie is niet het juiste woord, bij Ambiance spreken ze van een 'georganiseerde samenwerking'. De ondernemers zijn immers stuk voor stuk zelf aandeelhouder in de organisatie. Tegelijkertijd: wie zich commit aan de Ambiance-club, verbindt zich daarmee wel aan de waarden en uitgangspunten van het samenwerkingsverband.
 
ZVM sprak met Vincent Zacht, marketingmanager bij Ambiance en Daniël de Wild, eigenaar van meerdere Ambiance-vestigingen en tevens voorzitter van Ambiance-ondernemers. Wat maakt een retailer tot een ideale Ambiance-ondernemer? Waar wil Ambiance over een paar jaar staan? En natuurlijk de onvermijdelijke vraag; hoe gaat het verder na het failliet van grondlegger PBS en het recente vertrek van directeur Dennis Schoormans?

Te beginnen met die laatste vraag: inmiddels is bekend dat Allround Zonwering, de fabrikant voor zonwering en rolluiken voor het midden- en hoge segment uit Biddinghuizen, het assortiment van PBS voor Ambiance grotendeels zal doorzetten. “Allround gaat niet de rol van PBS overnemen in de organisatiestructuur. Cor maakt liever mooie producten. Hij kent de branche van haver tot gort. We hebben er vertrouwen in dat hij het kan waarmaken.” Eveneens net duidelijk geworden: 100 procent van de aandelen en het merk Ambiance zijn nu in handen van de leden. “Hierdoor zijn we als autonome organisatie klaar voor de toekomst.”

Vincent: “Een samenwerking van, voor en door ondernemers, dat is waar we voor staan. Met de oprichting van Ambiance wilden we met een sterke naam een antwoord bieden op de steeds toenemende prijsdruk. Tot voor kort was die samenwerking met name intern gericht, naar de retailers toe. Naar consumenten toe ging het natuurlijk over inspiratie en zekerheid, maar de komende jaren wil Ambiance nòg relevanter en duidelijker worden richting de consument. Niet met de bedoeling alles op de kop te gooien, we zijn dichtbij ons huidige DNA gebleven, maar hebben onze propositie opnieuw geformuleerd. Waarbij de veeleisende consument in alles centraal staat. Hoe ver ga je voor je klant, wat kunnen we aan extra’s bieden.”

Actief, alert en ambitieus
Daniel: “Van de start tot nu is er wezenlijk niets verandert bij Ambiance, maar wel zetten we onze horizon steeds duidelijker weg. We varen een rechte lijn, waar we afhankelijk van de markt steeds omheen wandelen. Bij de start van de formule hebben we genoteerd wie dé Ambiance-ondernemer is. In eerste instantie was dat vooral gebaseerd op assortiment, het midden- en hoger segment. Inmiddels kunnen we duidelijker typeren wat voor soort ondernemers Ambiance-retailers zijn.” Dat laatste is recent nog eens helder verwoord in de nieuwe retailvisie tot 2020. Met een duidelijk doel: over twee jaar moet Ambiance dé formule in de zonweringbranche zijn, onbetwist de beste zonweringspecialist in de regio. Waarbij niet per se elke regio in Nederland gedekt hoeft te zijn. Kwaliteit boven kwantiteit, daarover zijn Vincent en Daniël helder. “We koppelen er geen getal aan. Als dit het is, dan is dit het.” Een samenwerkingsorganisatie met enkel triple A-ondernemers. “Actief, alert en ambitieus. Een continu streven naar meer rendement en marktaandeel. Echte ambassadeurs voor de zonweringbranche.” Vincent vult aan: “Als iemand consequent kiest voor samenwerking met leveranciers uit het lagere segment, dan past dat niet bij Ambiance en zal iemand z’n koers moeten aanpassen of z’n eigen weg kiezen. Dat is weleens voorgekomen ja. Naar de toekomst toe zullen we daar als organisatie nog kritischer op zijn. Wat is je ambitie, je omzetniveau. Niet dat het alleen om cijfers gaat, maar we streven bij Ambiance wel naar een lokaal marktaandeel van 25 procent of meer. Ondernemers die significant aanwezig zijn of willen zijn. Consumenten verwachten veel: ruime openingstijden, snel reageren, goed bereikbaar, parkeergelegenheid, een aantrekkelijke showroom, gastvrijheid, een compleet assortiment. Maar ook goede garantieregelingen, vakkundig advies. De uitstraling van een marktleider. Klanttevredenheid is onze basis voor continuïteit, we willen verwachtingen overtreffen.”

Commitment
“Niet iedereen is geschikt voor Ambiance. Het wordt een wezenlijke keuze of je het wilt: Ambiance-ondernemer worden. Een goede of slechte keuze is er niet, maar het is wel belangrijk echt te kiezen. Natuurlijk zijn er zonweringspecialisten die zonder Ambiance een mooi bedrijf hebben opgebouw. Maar als je echt wilt retailen, kiest voor een winkelvisie gericht op de veeleisende consument van deze tijd, dan zit je goed bij Ambiance”, aldus Daniël. Kiezen voor de formule betekent zogezegd commitment. Op het gebied van assortiment, tools én de wijze van ondernemen. “Je doet niet alleen mee met onze massacommunicatie, dat zou te makkelijk zijn.” Voor Daniël was de keuze destijds snel duidelijk. “We hebben te maken met een sterk veranderend concurrentieveld. Webshops, Bauhausen met montageteams. In de retail gaat de komende tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen dertig jaar. Wil je wegblijven uit de prijsgevechten, dan is het belangrijk merkvoorkeur te creëren, is het van belang dat consumenten je kennen. We hoeven niet de Apple van de zonwering te worden. Daniël lacht: “Maar net ietsje beter.” De tijd van voortkabbelen is voorbij, aldus de Ambiance-mannen. “We willen een unieke positie in de markt claimen, een duidelijke belofte uitspreken naar de consument.”

Toegevoegde waarde
Richting de retailers betekent dat: de formule wordt niet harder, wel duidelijker. “De vrijheid in ondernemen blijft. De vent maakt de tent. Er zijn lokale verschillen, creatief ondernemerschap blijft vereist. Maar onze gemene deler moet meer herkenbaar worden. Ons einddoel, de beste zonweringspecialist in de regio zijn, is altijd hetzelfde gebleven. Net als de dingen waarin we willen excelleren: specialisme, duidelijke afspraken, optimale service en klantgerichtheid. Natuurlijk is Ambiance niet de enige die dit biedt. Wat dat betreft zouden we in aantallen kunnen verdubbelen, maar bij sommige ondernemers zie je toch angst, dat ze een stukje controle uit handen moeten geven wanneer ze zich bij ons aansluiten. Het idee: ik wil alles op mijn eigen manier doen, geen andere naam erbij op de gevel. Zelf zie ik vooral een duidelijke toegevoegde waarde. Als je, zoals in mijn geval, ‘Van der Wal’ wilt blijven heten, maar je wilt óók dat stipje op de kaart, dan moet je kiezen. Als Ambiance krijg ik wel eens de vraag: ‘Goh, heb jij ook een winkel in….?’ Dat geeft aan dat er herkenning is. Voor mij is de toegevoegde waarde van de formule overduidelijk.”

Openheid en collegialiteit
Ook van groot belang binnen Ambiance: collegialiteit. “We voeren als ondernemers dezelfde naam. Niemand wil geassocieerd worden met een collega die het minder goed doet. Het imago van Ambiance, onze goede naam, daar zijn we ons terdege van bewust. Des te meer reden om kritisch te zijn op wie Ambiance-ondernemer kan worden. Binnen die collegialiteit is er zeker ook sprake van oprechte informatie-uitwisseling, kennis delen; heel belangrijk en prettig. Als Ambianceleden heb je een gezamenlijk doel. Het is niet zinvol elkaar voor te liegen of voor te houden hoe goed het gaat. Op veel vlakken sta je er als ondernemer alleen voor, binnen Ambiance merk je een sterke collegialiteit tussen de ondernemers onderling. Heb je een ondernemersissue, bel je een Ambiancecollega, dan krijg je eerlijk en oprecht advies, ook dat is wat onze club sterk maakt qua ‘samen-werken’.

Samen beter
En dan is er natuurlijk de communicatie, een belangrijke plus voor de formule, die als enige zonweringspecialist in staat is massamedia in te zetten. Vincent: “Daarin kunnen we een onderscheid maken, het voordeel dat je met 40 ondernemers samenwerkt. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de website. Ik zie soms bij retailers hoe gedateerd informatie op hun site is. Zie je in januari nog een bericht over de koopzondag in december. De kracht van onze samenwerking is ook, dat bij Ambiance dat soort zaken strak georganiseerd zijn. Als individuele ondernemer is het soms amper bij te houden.”

Samen beter worden. Door middel van benchmarking, audits. Daniël: “Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. De lat is zo hoog als de beste hem legt, maar dat betekent niet dat die niet hoger kan.” In de visie tot 2020 is niet alleen de ‘triple A-Ambiance-ondernemer duidelijk omgeschreven, ook het profiel voor de organisatie als geheel is helder vastgesteld: een marketinggedreven retailspecialist. Focus op naamsbekendheid, onderscheidend zijn, campagnes opzetten en volgen. Kennis van de klant, trends volgen, salesondersteuning. “Zorgen dat je als groep het verschil maakt, waardoor elk individu de voordelen van de samenwerking proeft.” Met één duidelijke ambitie: dé zonweringspecialist van Nederland worden, zijn en blijven.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - februari |
Categorie: Zonwering, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken