De douche is favoriet bij consument
 
Kubisme en wandbekleding bepalen uitstraling
De douche - met brede douchekoppen en inloopdouches - is voor consumenten absoluut favoriet binnen de badkamer. Dat blijkt uit het Rapport Badkamerconsumenten dat Qudata hield onder ruim 550 consumenten die bezig zijn met de aanschaf van een nieuwe badkamer. Fabrikanten zetten alweer een volgende stap, met creatieve wandbekleding en eenvoudige montage.
 
De lijst van door consumenten genoemde belangrijke trends, wordt trots aangevoerd door ‘grotere douchekoppen en watervaldouches’ (genoemd door 44 procent) en ‘inloopdouches’ (43 procent). Ook de douchegoten worden door bijna een kwart van hen genoemd. Een op de vijf noemt tevens als trend ‘bad eruit-douche erin’.
Dat heeft vanzelfsprekend ook gevolgen voor de badkamerelementen die door deze respondenten dit jaar worden aangeschaft. Na het item ‘kranen’ scoren ook hier de ‘doucheset’ en ‘douchecabine of -wand’ hoog binnen de top-3. Een kwart van de respondenten geeft aan 500 tot 1.000 euro te gaan besteden aan een douchecabine of -wand. Een ander kwart noemt 250 tot 500 euro. 16 procent geeft aan een bedrag van 1.000 tot 2.500 euro te willen besteden.

HSK RenoDeco
HSK zet zich reeds enkele jaren in voor creatieve wandbekleding in de douche. Dit merk doet dit onder andere met RenoDeco, haar voegvrije wandbekledingssysteem voor een hoogwaardige uitstraling in de badkamer. “Het is een ideaal wandbekledingmateriaal voor de renovatie van een badkamer”, aldus de fabrikant. “Een 3 mm dik aluminium-sandwichpaneel met eenzijdige, digitale directprint. Het is voorzien van een hoogwaardige oppervlakteveredeling met krasvaste en UV-bestendige structuurlak en is tevens hygiënisch voegvrij. De wanden kunnen snel bekleed worden, mede door de grootformaat panelen 1.000 of 1.500 mm (b) x 2.550 mm (h). De be- en verwerking kan ter plaatse gebeuren.”
Recent heeft HSK het RenoDeco-programma uitgebreid met moderne oppervlaktes en kleuren. Het systeem biedt daarmee een grote keuze aan decors. Aan de bestaande steen-, hout- en metaalstructuren zijn nu verdere moderne afwerkingen in natuursteen- en zandsteendecors, lichtgrijs en linnenstructuur toegevoegd. Design buitenhoeken kunnen daarbij voor een mooie afwerking worden toegevoegd.

Hüppe EasyStyle
Want ook het design van de douchecabine is van groot belang; zeker doordat dit tevens gecombineerd wordt met een eenvoudige montage, zoals ook Hüppe laat zien met haar EasyStyle wandbekleding. Mark van Leuken: “De 3 mm dikke aluminium achterwandplaten kunnen eenvoudig worden aangebracht op de bestaande tegels met siliconen- en lijmstrips of met lijm. Op deze wijze kan een badkamer sneller worden gerenoveerd met minder vuil en stof. Dankzij de voegloze en de speciale oppervlaktebewerking met UV-lak, hebben vuil en kalk weinig kans zich te hechten. De aluminium achterwandplaten zijn slijtvast, kleurstabiel, krasbestendig en zelfs chemicaliënbestendig.” EasyStyle is verkrijgbaar in de drie standaard decors: Beton, Pijnboom gekalkt en Landhuis Spar. De ‘Barcelona Design’ en ‘Italian Stone’-collecties bieden meer designmogelijkheden met meer dan 20 andere decors, waaronder beige, bruin, wit en antraciet kleuren.
De EasyFlat douchebak is een prima aanvulling hierop: gemaakt van hoogwaardig mineraal materiaal. “Dit maakt dat de douchebak de warmte op een aangename manier vasthoudt en aangenaam is om op te lopen. Het doucheplateau is behalve in klassiek wit ook leverbaar in beige mat, grijs mat, antraciet mat en wit mat. De EasyFlat kan op de vloer worden ingebouwd en voldoet daardoor aan alle eisen van een barrièrevrije badkamer.”

Kinemagic
Met haar Kinemagic weet Kinedo (van SFA) in te spelen op de trend ‘bad eruit-douche erin’. Inmiddels uitgebreid met ‘een andere douche erin’. “Met Kinemagic kan eenvoudig een comfortabele inloopdouche op de plek van een oude douche of bad worden geïnstalleerd. De vernieuwde collectie biedt op technisch en esthetisch vlak nog meer mogelijkheden voor de badkamerrenovatie. Aan het assortiment zijn nieuwe, kleinere afmetingen toegevoegd (100 en 120 x 70/80/90 cm). Behalve voor het vervangen van een bad, is Kinemagic daardoor voortaan ook geschikt voor het vervangen van een douche.”

Waterbesparing
Xenz speelt met haar Upfall shower in op de door de consumenten genoemde trend van waterbesparing. “In ons land verbruiken we gemiddeld 52 procent van het drinkwater per persoon per dag met douchen. Dit past niet in de trend van duurzaamheid”, zo vertelt Egbert Lassche tijdens de Veris Home Expo, waar de Xenz Upfall werd gepresenteerd. Het is een combinatie van recycling van water, reiniging en wellness. “De Upfall shower is een spaardouche die 80 procent zuiniger is dan een normale douche. De Upfall kent twee standen: de wellness- en de spaarstand. De spaarstand werkt net als een gewone douche; daarna kan extra lang genoten worden op de wellness-stand. Want een reservoir vult zich en pompt water rond. Het systeem voegt een kleine hoeveelheid warm water toe, om het water te verversen en op temperatuur te houden. Filters reinigen het water intussen.”

Kubus-vorm
De trend van bredere douchekoppen en watervaldouches zet zich dus ook in 2018 voort, zo geven de consumenten aan. Het (strakke) design ervan is daarbij ook van belang. Denk daarbij aan de vierkante of kubusvormige uitvoeringen. Grohe geeft bij haar Rainshower 310 SmartActive Cube aan: “Het kubisme is duidelijk in de mode. Strakke lijnen en kubistische vormen geven een sterk en zelfverzekerd ontwerpstatement van de vierkante kop tot aan de handdouche.”
Een fraaie uitvoering is ook te zien bij Villeroy & Boch in haar Vivia douchepaneel en regendouche in een strak design.
Rechte vormen zijn ook terug te vinden bij Hansgrohe, met het rechthoekige design van de Raindance E-douche. “Dit letterlijk uitstekende design van rechte lijnen is een blikvanger in de moderne badkamer.”

Sunshower
Wanneer we het over wellness hebben, moet vanzelfsprekend ook de Sunshower genoemd worden. Ook binnen deze bijzondere productgroep staan de ontwikkelingen niet stil, zo laat commercieel directeur Oscar Meijer weten. “Sinds eind vorig jaar hebben we twee nieuwe producten geïntroduceerd. De Sunshower Solo is iets kleiner dan Sunshower Combi en voorzien van twee infraroodlampen van elk 750W. Hij is fraai in de hoek te plaatsen als zwevend element, voorzien van een gezandstraalde glasplaat in een slank aluminium frame. De Sunshower Duo bestaat uit twee modellen waardoor naast de rug bijvoorbeeld ook de beenspieren worden behandeld. Het bovenste model heeft één enkele infraroodlamp van 1.000W en het onderste model heeft één enkele infraroodlamp van 500W. Dit is een inbouwoplossing, dus goed te integreren in de douchewand of boven een bouwkundig zitje.” In april wordt opnieuw een nieuw Sunshower-model gepresenteerd.

Douchegoten
Tot slot de door de consument genoemde trend van douchegoten. We spreken met Remco Muiderman van RM&CO Sanitair, die in het jaar 2002 de badkamermarkt als eerste bekend maakte met de Easy Drain douchegoten ED 500 tot 1200. “De markt had er destijds twijfels bij of de consument wel 249 euro zou willen betalen voor een douchegoot. Maar het is een ongekend succes geworden. Belangrijk voor ons was dat bij alle nieuwe introducties we wilden vasthouden aan de rvs-kwaliteit 316 en aan productie in eigen land. We konden vervolgens allerlei praktische productverbeteringen doorvoeren, zoals douchegoten met zijwaartse, draaibare afvoeren en fraaie introducties zoals onze grotere afwatersystemen Dot & Square. Allerlei andere A-merken volgden ons voorbeeld, al zijn wij altijd completer gebleven dan anderen.” Gevaren dreigen volgens hem momenteel vanuit naamloze douchegoten van mindere kwaliteit. “Het gaat om wildgroei van look-a-like-producten uit het Verre Oosten waarvan niet bekend is hoe en door welke medewerkers en onder welke omstandigheden ze geproduceerd zijn. De kwaliteit van het materiaal en ook van de afvoersystemen is niet te vergelijken met onze Easy Drain-series. De retailer die dergelijke producten verkoopt, zou zich moeten afvragen: wil ik een risico lopen met producten die in de muur en in de vloer liggen? Die risico’s zijn immers te groot over een periode van twee á drie jaar. Herstelwerkzaamheden zijn dan zeer kostbaar en arbeidsintensief. Kies dus bij producten die je in de vloer of muur, onder beton en achter tegels legt, altijd voor kwaliteit. Juist daarmee wil je toch geen enkel risico lopen.
Wij worden dagelijks geconfronteerd met consumenten die denken dat ze een Easy Drain hebben, maar in werkelijkheid een kopie. Klachten als lekkages, matige afvoercapaciteit en stankoverlast komen dan regelmatig voor. Daarom prefereren wij gerenommeerde merken.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken