Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Kitgen zorgt voor transparantie
 
John Schalkwijk, KeukenExpo
Digitalisering en automatisering gaat niet aan de keukenbranche voorbij. Dat vraagt om creatieve ideeën van keukenontwerpers. Om de consument op eigentijdse manier te ondersteunen, en tegelijkertijd kosten en foutrisico's 'in de keten' te verlagen. John Schalkwijk van KeukenExpo in Nieuwegein ontwikkelde een nieuw concept, onder de naam Kitgen.
 
“Kitgen is een consumententool, waarmee keukenconsumenten zélf snel diverse passende keukenoplossingen voorgesteld krijgen, en die verder kunnen afstemmen op hun individuele smaak en keuzes; direct inclusief netto prijzen”, zo legt John Schalkwijk uit. “Dat zorgt voor méér transparantie en meer vertrouwen. De consument heeft in het brede aanbod visualisatie nodig, maar ook inspiratie. Wat kan er allemaal in mijn keukenruimte, hoe komt het eruit te zien en vooral ook; wat is het kostenplaatje? Bij het kopen van een auto is het eenvoudiger om zoiets te realiseren; de meeste fabrikanten beschikken over een web-configurator. Bij een keuken ligt dat veel moeilijker, omdat het eindproduct eigenlijk nooit bij één fabrikant vandaan komt. De consument zoekt daarbij vooral naar vertrouwen. Dat kan je deels bereiken met je showroom; maar daar staat nooit precies wat de klant zoekt. Dat vraagt om betere middelen om alles te visualiseren. Nu bestaan er natuurlijk computerprogramma’s die de verkopers in staat stellen om er keukens mee te ontwerpen. De consument zélf, die maar één of twee keer in zijn leven een keuken koopt, kan met zulke ‘verkopers-keukensoftware’ echter zelden goed genoeg uit de voeten.”

Dat vraagt om een stap van verdere digitalisering?
“Inderdaad: mijn oorsprong ligt in de groothandel, waar alles destijds al veel meer geautomatiseerd was. Je kon iedere dag vanuit de computergegevens exact zien wat er besteld moest worden, en dat met een simpele druk op de knop regelen. In vergelijking daarmee is de keukenbranche nog altijd wat ‘houtje-touwtje’ geweest. De uitdaging was om de verwachting van de consument efficiënter te vertalen naar de realiteit. Het liefst ook als een app, zodat het ook op IOS en Android-devices zou werken. Op internet, waarmee het ook 24/7 beschikbaar is. Er bleek hiervoor gelukkig in mijn omgeving voldoende knowhow op universitair niveau aanwezig te zijn, op het gebied van programmeren en van ‘artificial intelligence’. Samen konden we de wensen van de klant omzetten in een soort ‘digitale customer journey’. De consument voert de ruimte van zijn keuken in en kiest een opstellingsvorm. De app genereert vervolgens allerlei voorbeelden van mogelijke kastposities en -maten, binnen de gekozen vorm. Vandaar de naam Kitgen: ‘kitchen generator’. Deze nieuwe techniek calculeert direct al die complete keukens, en visualiseert ze ook. Zelfs in 3D. Dat levert veel inspiratie op, oplossingen die de consument zélf, of andere verkopers wellicht niet eerder hadden verzonnen. De consument kan vervolgens allerlei individuele wensen en eisen invoeren. De app verwerkt al die wensen -mits mogelijk- tot passende, verantwoorde oplossingen. Hij rekent zelf uit welke kasten in de beschikbare ruimte passen, en of bijvoorbeeld de kookplaat te dicht bij een muur of kastenwand komt.”

Waarom is dit juist geschikt voor de keukenbranche? 
“De consument heeft behoefte aan transparantie. Bij veel aanbieders is alleen van de lok-keuken uit de advertenties de prijs bekend. Over de échte specificatie, als de keuken passend wordt gemaakt, ontstaat later steeds vaker discussie. Toch koopt het grootste deel van Nederland de keukens op die manier, omdat die klanten nog geen beter alternatief is geboden. Daar ligt uiteraard een geweldige kans.
Bij de ‘traditionele’ keukenbedrijven anderzijds wordt vaak pas besloten als de specificatie tot het laatste onderdeel bekend is. Voor die verkopers/adviseurs is dat altijd een forse tijdsinvestering. Bovendien concentreert de vraag om advies van klanten zich op piekmomenten. En die categorie klanten stelt bijna zonder uitzondering de definitieve opdracht zo lang mogelijk uit. Ze gaan regelmatig alsnog met al het onbetaalde werk de boer op, voor vervolgens een goedkoper surrogaat. Zij denken regelmatig dat we als keukenontwerpers geen kosten in rekening brengen voor ontwerpen, omdat bijvoorbeeld fabrikanten ons daarvoor zouden betalen.
Door gebruik te maken van deze gratis app, kan de klant op ieder gewenst moment zich uitgebreid oriënteren, en wordt dat prijswantrouwen al een heel stuk weggenomen en komt de klant beter voorbereid in de showroom. Dan weet hij of zij al veel beter welke investering zijn persoonlijke wensen vergt. De prijs van het keukenontwerp wordt immers berekend door de computer en niet door slimme verkooptrucjes. De opzet is vooralsnog, dat de klant het door hemzelf samengestelde ontwerp met ons deelt, en vervolgens de showroom bezoekt. Daar kan de klant de kwaliteit nog toetsen, en de keuken tegen die genoemde scherpe prijs in bestelling geven. Om te voorkomen dat het gekochte niet past zullen we de klant ook nog altijd thuis bezoeken. De consument kan bij dat bezoek eventueel noodzakelijke wijzigingen direct beslissen, en vervolgens kunnen de bestellingen automatisch, zonder extra handelingen, bij de leveranciers terechtkomen, zodat het snel uitgeleverd kan worden. Voor fabrikanten kan Kitgen daarmee een fantastische stap vormen op weg naar een kortere en meer efficiënte bestel- en productieprocedure.”

Is er bij Kitgen alleen sprake van een standaard ontwerp?
“Iedere keuken die door de klant met Kitgen wordt samengesteld is uniek, en passend in de door de klant ingegeven ruimte. Ze zijn dus ook nooit ‘standaard’. In een combinatie van Kitgen met een speciaalzaak kun je naar eigen smaak altijd nog verder gaan. Als klanten uiteindelijk toch een verdergaand ontwerp van de keukenspecialist willen, dan kunnen we er voor kiezen om dat op te bouwen als een meerprijs op het door Kitgen gegenereerde ontwerp. Het vertrouwen van die consument wat betreft de prijstransparantie heb je dan al gewonnen. Daarnaast kun je dan uitleggen dat er een tarief berekend wordt voor advies en ontwerp door gespecialiseerde medewerkers, totdat de keuken gekocht wordt.
We zijn nu al een heel tijdje bezig met het ontwikkelen van dit concept, en dat willen we flexibel uitbouwen. We zouden het ook als een lead generator kunnen inzetten, maar hebben er vooralsnog voor gekozen dat juist niet te doen. Veel consumenten maken op dit moment anoniem gebruik van de app, en dat levert ons veel informatie op over hoe de app steeds verder kan worden geoptimaliseerd.”

Wat voor ontwikkelingen kunnen we verder van Kitgen verwachten?
“Natuurlijk zal ook een virtual reality beleving worden toegevoegd. Dat is nu al realiseerbaar, maar veel consumenten zijn geen fans van de huidige generatie VR-brillen. Die techniek moet nog klantvriendelijk worden gemaakt, zoals bij Google-brillen. Tot die tijd werken we in de showroom met een wand van 5 bij 2,5 meter, waarop we naast onze Compusoft Winner-ontwerpen ook Kitgen levensgroot projecteren. Klanten vinden dat echt een geweldige ervaring, terwijl het voor de adviseurs een kleine moeite is. We zijn ervan overtuigd dat deze manier van werken de toekomst heeft; ook voor de vervangingsmarkt van keukens. En niet alleen voor Nederland, maar wereldwijd.”
 
 
Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google