Innovatie: keiharde noodzaak
 
Zowel de retail- als de groothandelsmarkt verandert fundamenteel door veranderend klantgedrag, demografie en technologie. Innovatie is noodzakelijk om op deze veranderingen te blijven inspelen. Via innovatie kunnen ondernemers relevant zijn en blijven voor hun klanten. Daarom is innovatie de fase van ‘strategische optie’ al lang voorbij. Het is een noodzaak om te overleven in een steeds sneller veranderende markt. Innovatie is niet alleen van belang voor retailers, maar voor iedereen die direct of indirect een bijdrage levert aan de klantpropositie. Dit omvat dus ook vastgoedeigenaren, merkeigenaren en logistieke dienstverleners.
In alle levensfasen van een bedrijf is innovatie belangrijk. Voor start-ups is de noodzaak van innovatie wel duidelijk. Innovatie is voor hen het entree ticket tot de markt. Ook bestaande ondernemingen moeten innoveren om relevant te blijven. In de detailhandel is de behoefte aan innovatie heel zichtbaar door technologie en de voortdurende opkomst van nieuwe, innovatieve spelers. Iedereen binnen de organisatie moet een bijdrage leveren, want innovatie is zeker niet voorbehouden aan de directie of een aparte afdeling.
In de groothandel speelt deze trend zich meer onder de oppervlakte af. Maar ook daar geldt dat de behoeften van B2B klanten veranderen en dat digitalisering invloed heeft op de ketenpositie. De middenpositie van groothandels kan kwetsbaar zijn en het gevaar van uitschakeling is nooit ver weg. Ook voor groothandels is innovatie nodig om hun positie in de keten te behouden en te versterken.
Waar moet de innovatie zich op richten? Wat ons betreft heeft het beter en gemakkelijker maken van de customer journey van de klant de prioriteit. In alle fasen van die customer journey -van oriëntatie tot after-sales service- zijn voortdurend verbeteringen mogelijk en daarmee noodzakelijk. Vaak wordt bij innovatie de nadruk gelegd op technologische vernieuwing. De winkeloperatie verbeteren is ‘nice to do’, maar optimalisatie van de klantreis is ‘need to do’. Hoewel technologie belangrijk is, hoeft niet iedere innovatie ‘een stekker te hebben’. Zo is bijvoorbeeld het aanpassen van de openingstijden aan de wensen van de klant een innovatief idee zonder stekker.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Management, Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken