Badkamerklant kiest dhz om prijs
 
Ook locatie en bekendheid aankoopmotieven
Van de consumenten die naar de bouwmarkt of bouwmaterialengroothandel gaan om een badkamer of -accessoires te kopen, doet een meerderheid dit vanwege de (lage) prijs. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek Badkamers en –Producten 2017 van Qudata Markt- en Trendanalyses.
 
In het vorige artikel over dit badkameronderzoek blijkt dat de doe-het-zelfbranche zijn positie op de badkamermarkt stabiliseert ten opzichte van de badkamerspecialist. In dit artikel gaan we dieper in op de aankoopmotieven van consumenten. Kiest 55 procent van de consumenten voor een badkamerspecialist, 50 procent zegt liever naar een bouwmarkt te gaan. Waarom kiest deze laatste groep voor de bouwmarkt? En waarom wordt voor een bepaalde formule gekozen?

Prijs
Het zal niet verbazen dat prijs als één van de belangrijkste argumenten genoemd wordt om te kiezen voor een bouwmarkt. Klanten van Formido zijn het meest uitgesproken in hun keuze. Van hen zet 64 procent prijs op de eerste plek, overigens op de voet gevolgd door Hornbach (62 procent). Bij Gamma vindt de klant locatie nog net iets belangrijker, maar met 53 procent is prijs voor een meerderheid van de consumenten mede een argument om voor deze bouwmarkt te kiezen.
Bij bouwmaterialengroothandels lijkt prijs amper een rol te spelen.

Kwaliteit en betrouwbaar
Als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid scoren Formido en Hornbach het hoogst van de bouwmarkten. Formido wordt door 34 procent gekozen om de kwaliteit, Hornbach door 31 procent. Ter vergelijk: Gamma en Karwei scoren hier beduidend minder.
Als het gaat om de betrouwbaarheid scoren vooral de wat kleinere ketens het hoogst. Formido heeft zijn imago wat dat betreft redelijk op orde; 50 procent van de consumenten noemt deze winkels betrouwbaar. Bij concurrenten als Gamma en Hornbach ligt dat met 32 en 35 procent aanzienlijk lager.

Locatie
Bij de consumenten die ervoor kiezen hun badkamerproducten bij de bouwmarkt te kopen, weegt dat punt een heel stuk zwaarder. Van de mensen die bij Gamma hebben gekocht, geeft zelfs ruim 63 procent aan dat de locatie – onder andere – doorslaggevend was om voor deze bouwmarkt te kiezen. Ook bij concurrenten Hornbach (49 procent), Praxis (47 procent) en Karwei (43 procent) speelt de vestigingslocatie een belangrijke rol. Voor veel consumenten die kiezen voor een badkamerspeciaalzaak speelt de locatie van de winkel amper een rol.

Bekendheid
Ook een rol om een bepaalde bouwmarkt te bezoeken is de bekendheid van de betreffende formule. Gamma blijkt de meest bekende; iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan mede vanwege die bekendheid naar de winkel te gaan. Hornbach en Formido scoren met 46 en 43 procent net iets lager. Ikea mag zich echter ‘de meest bekende’ noemen. Van de consumenten die aangeven het liefst naar de bouwmarkt te gaan, noemt vreemd genoeg 53 procent woonwarenhuis Ikea als bekendste.

Praxis favoriet
Gevraagd naar de winkel waar de respondenten hun badkamer(producten) hebben gekocht of gaan kopen, blijkt Praxis favoriet. Van de groep consumenten die voorkeur voor een bouwmarkt heeft, noemt 41 procent Praxis. Gamma doet het met 35 procent iets minder, gevolgd door Karwei (24 procent) en Hornbach (17 procent). Opvallend is dat in dit lijstje Ikea ook genoemd wordt, door maar liefst 35 procent. Daaruit kan geconcludeerd worden dat Ikea zich als woonwinkel ook als serieuze concurrent manifesteert op gebied van badkamers. Datzelfde doet het bedrijf ook bij de specialisten, want daar geeft 1 op de 5 consumenten aan (ook) bij Ikea te shoppen.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken