De keuken toont een evolutie tot '3.0'
 
Italiaanse keukens in Milaan
Indrukwekkende keukenopstellingen vulden de stands van talrijke keukenproducenten in de beurshallen van de Eurocucina. Van Doca tot Cesar en van Maistri tot Valcucine. De eerste vraag die bij de bezoekers op komt is: 'Mag de keuken nog een keuken zijn?' We spraken met enkele Nederlandse agenten van Italiaanse merken.
 
De verklaring die producenten geven aan de in Milaan gepresenteerde concepten zijn verhelderend. “Nog nooit was er minder keuken te zien - en tegelijkertijd ook nog nooit méér keuken”, zo omschrijft het Duitse merk Leicht het bijvoorbeeld. “De keuken laat een evolutie zien tot ‘keuken 3.0’. Van een open keuken komt het nu toch tot een volledige integratie van de keuken in het woonbereik. Met behulp van een omvangrijk portfolio aan materialen, tinten en oppervlakken.”
Wat is de uitleg van de Italiaanse merken zelf? We vroegen het aan een drietal vertegenwoordigers van merken die reeds decennialang in ons land aanwezig zijn en de crisisjaren ook in Nederland overleefd hebben: Comprex, Valcucine en Snaidero.

Comprex
‘Mag een keuken nog wel een keuken zijn?’ vragen we aan Frank van der Geest van Gesto, dat in ons land Comprex levert. We zien in Milaan immers woonkamerafscheidingen, keukens die op hotelbars lijken…
Frank van der Geest: “In het verre verleden was ook in Nederland de keuken een afzonderlijke werkplek, maar deze werd steeds meer bij de woonkamer getrokken. Dat wordt ook wereldwijd de trend. Niet in de laatste plaats wordt dat nu herkend in de praktijk van het Italiaanse wonen: de keuken is een meubelstuk binnen de totale woonruimte. De nieuwe Italiaanse woningen hebben nu ook de keuken volledig gekoppeld aan de living. Dat leidt dit jaar op de Eurocucina tot extreme uitingen daarvan. We proberen dat bij Comprex echter meer bescheiden, begrijpelijk en betaalbaar te presenteren. Met open elementen en frames op poten; Italiaans design, maar niet té fragiel: voorzien van fraai plaatwerk en dus functioneel stevig. We laten het hier onder meer zien door middel van moodboards, waarbij kleuren als rood worden gecombineerd met pino naturale, om een bepaalde stijl en stemming in huis te creëren. Comprex kiest dit jaar ook voor nieuw materiaalgebruik in de keuken. En we letten extra op de verlichting. In Italië was men erg gehecht aan de 4000 Kelvin, maar we stappen nu over op het warmere licht. Met een app op je telefoon kan je de Kelvin-lichtsterkte zelf instellen: bepaal zelf maar of je 2700 of 4000 Kelvin op prijs stelt. Op de Eurocucina zie je heel veel mooi design, maar vaak is het de vraag of het wel ooit leverbaar wordt. Bij Comprex kiezen we ervoor om alles wat we hier presenteren ook direct vanaf de beurs te kunnen leveren.”
Bijzonder op de stand van Comprex zijn echter ook kleine keuken-kassen waarin eetbare planten en kruiden groeien. “Dat is voortgekomen uit een samenwerking met de universiteit van Bologna. Op die universiteit werd onderzocht hoe een plant zich ontwikkelt, met de juiste kleur en geur. Basilicum heeft bijvoorbeeld in de lente de beste geur en smaak. Wanneer je daar de juiste temperatuur, licht en luchtvochtigheid aan toevoegt, krijg je een plant die op de optimale manier groeit. Samen met Comprex werd daar een kasje voor gecreëerd. Wellicht niet voor de Nederlandse consumentenmarkt, maar wel voor restaurants en voor landen als India”, aldus Frank van der Geest.

Valcucine
Bij Valcucine ontmoeten we zijn Gesto-collega Gerjan van Tongeren. Hij ziet nog een andere trend op de Eurocucina. “Het afsluiten van keukenelementen door middel van kastenfronten is een van de hoofdthema’s van dit jaar. Dat past heel goed in het Italiaanse streven naar het creëren van rust, om een woonbeleving te krijgen die luxe, maar ook rust uitstraalt. Met natuurlijke materialen als steen en hout met donkere tinten. Die trend zal ook aanspreken in Nederland; dat zien we nu al bij de klantengroep van onze Valcucine showrooms in ons land.”
Maar Valcucina wordt de afgelopen decennia ook gekenmerkt door de items ergonomie en duurzaamheid. “We tonen hier onder meer ons Logica systeem, waarin Valcucine laat zien nog steeds intensief bezig te zijn met het thema ergonomie. Hoe maak je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk in de keuken? Dit jaar laten we een doorontwikkeling zien van Logica Teka, het achterwand-systeem dat je met één beweging van je vinger opent zodat je komt bij allerlei benodigde accessoires, waarmee je kunt werken in de keuken. Een opbergsysteem dat ervoor zorgt dat alles rustig en clean oogt. Een nieuw ontwerp voor 2019 is de Logica Celata van designer Gabriele Centazzo, dat werkt door middel van sensoren die je met swipe bewegingen bedient. We doen allerlei onderzoeken hoe dergelijke systemen zich houden ten opzichte van de gebruikte materialen. Er zijn allerlei opties beschikbaar zoals het dimmen van het licht en een kinderslot. We werken tevens aan de relaunch van de Riciclantica, een keuken van een frame met een 2 mm dun materiaal en daardoor dus eco-vriendelijk. Die eco-gedachte is al van oorsprong de basis van Valcucine. Nu is gekozen voor ton sur ton-materialen en kleuren, zodat je een heel rustige keuken krijgt.”

Snaidero
Jaarlijks worden er in ons land enkele honderden Snaidero-keukens verkocht, ook al zijn er momenteel slechts ‘een handvol’ dealers. Voor het project ‘Brouwerseiland’ in 2019 zijn al weer 350 Snaidero projectkeukens ingepland. Het blijft dus een interessant Italiaans merk in Nederland.
Sandra Kinsbergen-Lap uit Laren heeft al veel ervaring met Italiaanse producenten en ontwerpers, van Copat in het verleden tot Snaidero in het heden. “Voor Snaidero is de samenwerking met vooraanstaande architecten heel essentieel. Zij komen altijd met de nieuwste ontwikkelingen, zoals het gebruik van mica-lak, dat afkomstig is uit de auto-industrie. Het vult ons programma aan, dat heel compleet is, van kunststof fronten tot hoogglans lak; tegen prijzen die overeen komen met die van bijvoorbeeld Duitse merken. Je ziet op deze Eurocucina overal dat keukens echte meubelstukken zijn geworden. Dat was eigenlijk twee jaar geleden al te zien; maar nu de crisis definitief achter de rug lijkt, pakken de diverse merken nog breder uit. Er mag volgens de consumenten weer geld uitgegeven worden en dus zie je ook de producenten meer investeren. De hier in Milaan getoonde keukens zijn echt mooi en stralen warmte en gezelligheid uit; en dan ‘op z’n Italiaans’. Ik ben blij dat dit bij Snaidero ook gelukt is. Met een combinatie van enerzijds noviteiten - zoals de nieuwe lak-keuken Vision van Pininfarina en het ‘Link’-concept van Andreucci & Hoils Design - en tegelijkertijd de aansluiting bij de ‘living area’. Het wordt een echt Italiaans geheel: chique en warm; en ze hebben er nu functionaliteit aan toegevoegd. In het verleden werden spoelen en koken nogal eens naast elkaar geplaatst. Maar daar is inmiddels de West-Europese - en Nederlandse - behoefte aan meer ruimte toegevoegd. Italiaanse producenten zijn veel internationaler gaan denken, terwijl ze toch het rustige en gezellige hebben behouden. Die opdracht heeft Snaidero ook aan haar architecten meegegeven. Vroeger wilde men ‘kunst’ maken. Nu hebben ze nog steeds het design voorop staan, maar mag het ook commercieel zijn. Ze kunnen en durven dat ook echt. Daardoor zijn Italiaanse producenten interessante partners geworden om mee samen te werken.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken