'Voor consumenten wordt beschikbaarheid goede vakmensen steeds lastiger'
 
Joost van der Pol van De Klussenier
Franchiseformule De Klussenier, een groep van zelfstandige klusprofessionals, is afgelopen jaar wederom gegroeid. Hebben vakmannen nog een organisatie nodig in een tijd waarin de vraag naar professionele klusjesmannen vele malen groter lijkt dan de vakmannen aankunnen?
 
Wij spraken erover met Joost van der Pol, directeur en oprichter van De Klussenier. “Vakmannen hebben momenteel een luxepositie. Maar je moet nu al schakelen voor de mindere tijden, die ook weer zullen komen.”

Ruim 180 vakmannen in Nederland en 35 in België. Zo ziet de organisatie van de Klussenier er momenteel uit. Ooit had de formule meer dan 200 vakmannen in Nederland, maar de crisis heeft dat getal aanzienlijk laten dalen. Inmiddels is er weer meerdere opvolgende jaren sprake van groei. Al is groter worden nooit een doel op zich geweest voor De Klussenier. “We zitten nu op ruim 180 franchisenemers. Het aantal aanmeldingen van vakmensen die zich graag willen aansluiten was ook afgelopen jaar weer gigantisch, maar wij willen niet iedereen erbij hebben. Een netto groeidoelstelling hebben we niet, we willen vooral vasthouden aan onze kwaliteitseisen.” Met het huidige aantal is er al royaal sprake van landelijke dekking. “Dat heb je al rond de 70, dus met 180 vakmensen zeker. Onze landelijke dekking gaat gelijk op met de bevolkingsdichtheid in Nederland, dus dat is prima.”

Toegevoegde waarde
Er blijken genoeg zelfstandige vakmannen te zijn die graag aan de slag gaan met het logo van De Klussenier op hun shirt en bus. Best verrassend in een tijd waarin de opdrachten voor het oprapen liggen en menigeen regelmatig nee moet verkopen. Van der Pol: “Wij hebben tijdens de crisis bewust onze kwaliteitsdoelstelling naar boven toe bijgesteld. Nu is er inderdaad zoveel werk dat je zou kunnen denken: een vakman heeft de Klussenier niet nodig. Hoe blijf je dan als organisatie toegevoegde waarde bieden? Naar consumenten, maar vooral ook naar je eigen klussers? Zeker is, dat je juist in goede tijden zoals nu al moet schakelen voor de mindere tijden, die er ook weer zullen komen. Tijdens de crisis zag je het onderscheid tussen de goeden en de slechten heel duidelijk. Dat zie je nu niet. Elke klusser die een vinger opsteekt heeft er vijf klanten aanhangen. Dat is een duidelijk verschil met een jaar of acht geleden. Voor ons dus zaak, dat wij heel goede ondernemers hebben die hun eigen broek kunnen ophouden en ook in mindere tijden in staat zijn goede prestaties te leveren. Het is niet voor niets dat wij al vijftien jaar op behoorlijk niveau meedraaien. En natuurlijk zijn er vakmannen die nu denken: ik heb de Klussenier niet nodig. Koop een oude bus, plak er een sticker op en de klanten komen vanzelf. Maar dat is niet altijd zo.
Wij merken dat zowel consumenten als vakmannen heel bewust kiezen voor het merk Klussenier. Onze toegevoegde waarde wordt op waarde geschat. Met goede marketing en zekerheden voor klanten, zijn de Klusseniers in staat een goed, net uurtarief te vragen. Garanderen we goede inkomsten voor onze vakmannen. Dat is vaak toch anders voor Henkie 06.”

Wooncomfort
Van der Pol vervolgt: “Wij zijn eigenlijk conjunctuur onafhankelijk. Dat zeg ik, omdat in tijden van crisis men nog steeds behoefte heeft aan wooncomfort. In mindere tijden is de prikkel om te verhuizen er even niet, maar wordt er liever geïnvesteerd in wooncomfort op de bestaande locatie. Ook in een laag conjunctuur zie je dat de consument wel blijft verbouwen. In turbulente periodes is het prettig bij een grote club aangesloten te zijn dan in je eentje te werken. Vakmannen hebben inmiddels ook meegemaakt dat de bomen niet altijd tot de hemel reiken. De vakman die dat beseft, realiseert zich ook dat je aansluiten bij een professionele organisatie dan beter werkt.”

Vakmannen tekort
Op dit moment is er sprake van een tekort aan goede vakmannen. “Er wordt momenteel enorm hard getrokken aan iedereen die maar een hamer kan vasthouden. Ja, we komen vakmensen te kort. Toch denk ik, dat de totale pool van zelfstandige vakmensen gaat krimpen. Enerzijds door leeftijd, er komt minder bij aan de onderkant, maar ook doordat grote bedrijven mensen graag in loondienst nemen. Die bedrijven begeven zich over het algemeen niet op de particuliere markt. Dus voor consumenten zal de beschikbaarheid van goede vakmensen om die reden steeds lastiger worden.” Aldus de conclusie van Van der Pol, wanneer hij de huidige markt analyseert.

Helemaal zelfstandig
Een vakman die zich aansluit bij de Klussenier, doet dat altijd voor een periode van vijf jaar. Na het eerste lustrum gaat verreweg het grootste deel door als Klussenier, een klein deel stopt. “Aanleiding is vaak dat mensen het ondernemerschap onderschatten. We bieden hele goede tools en begeleiding, maar vakmensen merken toch dat ondernemer zijn best lastig is. Die groep zie je na vijf jaar ‘toch liever in loondienst’ gaan. Er is ook een groep die zegt: ik heb bij jullie alles geleerd, maar altijd de wens gehad het volledig zelf te doen. Die het daarna zonder Klussenier willen doen. Dat respecteren we natuurlijk. De praktijk leert dat niet-Klusseniers minder verdienen dan onze mensen. Klusseniers houden onderaan de streep meer over. Er zijn er ook genoeg die het zeker helemaal op eigen kracht kunnen maar wel Klussenier blijven, omdat ze vooral de toegevoegde waarde van onze naam zien.” En dan is er nog de groep die simpelweg stopt vanwege de leeftijd. “Eigenlijk de meest voorkomende reden”, aldus Van der Pol.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2018 - juli |
Categorie: Doehetzelf (overig)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken