Duurzaamheid in de zonweringbranche
 
Lex Janssen van Wonnink Zonwering over
In een special over duurzaamheid en mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) mag de mening van een ondernemer uit de zonweringsbranche natuurlijk niet ontbreken. En dan vanzelfsprekend wel eentje voor wie duurzaamheid meer is dan een mooie marketingterm. Zo kwamen we uit bij Wonnink Zonwering in Amersfoort. Zowel in 2003 als in 2012 Zonvakker van het Jaar, maar belangrijker dan dat: bij Wonnink staan duurzaamheid en mvo oprecht hoog in het vaandel.
 
Lex Janssen, bijna twee jaar werkzaam als adviseur in de uitgebreide showroom voor de consumenten bij het fraaie zonweringbedrijf, vertelt: “Wij zitten grotendeels in de projectmarkt. Daar wordt duurzaam bezig zijn op elke laag - van personeel tot product - steeds belangrijker. Je ziet nu ook dat de laatste jaren producten duurzamer worden. Producenten als Luxaflex en Renson zijn bijvoorbeeld voorlopers op dit gebied.”

Beeldvorming
Dat duurzaamheid in de zonweringbranche beslist nog geen vanzelfsprekendheid is, wordt door Janssen direct beaamt. “De vraag naar duurzame producten is bij de consumenten in de zonwering nog beperkt, ondanks dat er voldoende voorhanden is. Sinds onder meer het thema ‘plastic ocean’ een hot item is geworden, merk je wel dat het meer is gaan leven bij het grote publiek. Mijn vriendin werkt als productontwerpster met gerecycled plastic, ik hoor regelmatig dat veel branches er volop mee bezig zijn, maar het acceptatieproces is nog best lang.” Deels een kwestie van beeldvorming, aldus Lex Janssen. De ‘geiten wollen sokken uitstraling’; de aanname die nog steeds veel consumenten hebben, dat je kunt zien dat iets een gerecycled product is. Die beeldvorming moet worden omgebogen. Zonweringstoffen worden nog steeds gemaakt van onder andere polyester; gerecyclede plastic soorten kun je daardoor makkelijker integreren. Wij, in de showroom, moeten ons ook bewuster worden van de mogelijkheden en de kansen die er op dit gebied zijn en zouden de klant hierover meer en beter moeten informeren.” Janssen vervolgt: “Romazo heeft op dit gebied ook diverse TNO-onderzoeken laten uitvoeren. Ik denk dat in onze branche de consument hierover nog te weinig wordt geïnformeerd. Als onze branche nu die stap maakt, dan zijn er nog meer mogelijkheden om ons te onderscheiden. Zeker met het oog op de klimaatverandering die nu duidelijk merkbaar is. In de projectenmarkt merken we wel dat volop rekening gehouden wordt met duurzaamheid, de kantoorpanden moeten immers per 2023 voldoen aan energielabel C en per 2030 aan energielabel A. Zonwering kan hier heel goed aan bijdragen.”
 
Mvo bij Wonnink
Bijna vanzelfsprekend; het pand van Wonnink Zonwering is grotendeels over op ledverlichting. Afvalscheiding, check. “We nemen ook altijd de oude producten bij klanten mee.” Elektrisch rijden, afgevinkt. “De eigenaar en commercieel directeur rijden elektrisch. Onze bussen nog niet, dat zal nog wel even duren. Maar we zijn wel overgestapt van diesel op benzine, dit o.a. om fijnstofuitstoot te verminderen.” Maatschappelijke betrokkenheid? Eveneens een vinkje. “Wij dragen financieel en fysiek bij aan de doelstellingen van een aantal landelijke organisaties als Habitat for Humanity en Plan Nederland, ondersteunen sportclubs en verenigingen in de omgeving en dragen bij aan veel goede doelen landelijk en in de regio. Ook is er veel oog voor een goed personeelsbeleid en het terugdringen van ziekteverzuim door een adequate begeleiding van de Arbodienst en mogelijkheden tot opleidingen en cursussen. Dit draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van onze oudere werknemers. Onze monteurs werken met gekeurd materieel en gereedschappen, omdat veilig werken bij ons hoog in het vaandel staat.”
 
Feit blijft echter, dat de consumentenvraag naar duurzame zonwering nog altijd beperkt lijkt. “Sinds ik hier werk heb ik denk ik een keer of twee, drie keer klanten gehad die binnenkwamen en specifiek vroegen om producten van echt duurzaam materiaal. Ja, dan loop je als verkoper wel vast. Screendoek is gemaakt van glasvezel met pvc coating, niet de meest duurzame oplossing. Ik kan geen kast opentrekken en zeggen: kijk, dit zijn onze gerecyclede stoffen. De vraag bij de consument is in verhouding tot het aanbod nog heel laag. Sommige (kleinere) fabrikanten wachten misschien af tot er meer draagvlak is voor dergelijke producten en gaan dan pas de markt bedienen in plaats van andersom. Er is een wat afwachtende houding. Zolang de vraag van de consument niet dwingender wordt, is er nog geen must erin mee te gaan.”
 
Van bijzonder naar normaal
Lex Janssen: “Ik ga er vanuit dat het over vijf jaar heel anders zal zijn. Met name de jongere generatie groeit meer en meer op met het thema duurzaamheid. Wat eerst nog het hippiegevoel was – kijk, ik ben groen bezig – begint nu steeds normaler te worden. mvo en duurzaamheid moeten een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven worden, niet langer de ver van mijn bed show. Je voelt je heel lang een druppel op gloeiende plaat, maar uiteindelijk moeten we er allemaal in mee.”
 
En hoe ziet hij dat in de zonweringbranche? “Duurzame producten moeten integreren, het moet naast elkaar aangeboden worden. Uiteindelijk zou er niet eens meer een bewuste keuze gemaakt hoeven worden, omdat het volkomen normaal is dat producten duurzaam zijn, maar dat zal nog wel een poosje duren.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - augustus |
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken