'Duurzaamheid en mvo betere manier van ondernemen'
 
Rob Boogaard, CEO Coulisse
'Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet je niet zien als een aparte strategie, maar als onderdeel van het totaal, van een unieke, geïntegreerde visie die het bedrijf als geheel verder helpt. Duurzaamheid moet een onderdeel zijn van de totaalstrategie, voortkomen uit overtuiging. Vanuit die gedachte stuur je je bedrijfsvoering, werf je nieuwe medewerkers en enthousiasmeer je je huidige personeel.' Met de komst van CEO Rob Boogaard in 2017 hebben Coulisse-eigenaars Christiaan en Maurice Roetgering een overtuigd aanhanger van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen in huis gehaald. Met een schat aan ervaring bovendien, waarmee hij Coulisse overtuigd begeleidt naar een 2.0.-versie waarbij mvo en duurzaamheid een essentiële rol spelen.
 
Niet alleen een commerciële kans, maar ook noodzaak voor een bedrijf als Coulisse, aldus Boogaard. “Naast de retailmarkt, hebben we er vorig jaar voor gekozen een contract-afdeling op te zetten. Wanneer je je bezighoudt met commerciële gebouwen, kantoren, musea etc wereldwijd en te maken krijgt met architecten, vraagt dat om andere aandachtspunten. Wanneer je daarin succesvol wilt zijn, moet je meegaan met alle nieuwe eisen in materiaalgebruik en verduurzaming. Veel architecten hanteren een zwarte lijst van materialen en grondstoffen die ze uitsluiten; wil je met zo’n architect werken, dan moet je dus zorgen dat je bepaalde materialen niet gebruikt.”

Duurzaamheid als noodzaak
Hij ziet een enorme toename in gebouwen die volgens nieuwe wereldwijde duurzaamheidsnormen worden gebouwd. “Dat stelt hoge eisen aan alles wat wij hier doen. Daarom is deze stap naar nieuw beleid op het gebied van duurzaamheid echt nodig.” En deden de broers Roetgering dus een waardevolle stap met het aanstellen van Boogaard, die zowel veel affiniteit als ervaring met het onderwerp heeft. Zo werkte hij onder meer bij de Amerikaanse kantoormeubelfabrikant Steelcase en was hij voor hij bij Coulisse terecht kwam algemeen directeur bij Interface. Niet alleen ’s werelds grootste tapijtproducent, maar bovenal een bedrijf dat dient als hét voorbeeld van milieubewust ondernemen en voorloper in de circulaire economie. Coulisse en Boogaard lijken dan ook een gouden combinatie: de raambekledingproducent uit Enter met de vernieuwde ambities richting de contractmarkt en de man die helder stelt: “Op basis van mijn ervaring en mijn persoonlijke overtuiging, was ik ook niet gaan werken voor een bedrijf dat op dit vlak niet ambitieus is en ziet dat duurzaamheid en mvo een betere manier van ondernemen is.”

Medewerkers betrekken
Vorig jaar vierde Coulisse haar 25 jarig jubileum. Hoe integreer je na zoveel jaar een nieuwe manier van denken in je organisatie? De personeelsopbouw bij Coulisse helpt daarin mee, vertelt Boogaard. “De helft van onze medewerkers zijn millennials, jonge mensen die makkelijk mee veranderen en bovendien veelal affiniteit hebben met dit soort thema’s, ook verwachtingen daarin hebben van hun werkgever.” Met het hele bedrijf – bij Coulisse werken 160 mensen – werd het vervolg op de film ‘An Unconvenient Truth’ van Al Gore bezocht. Elk kwartaal wordt er met de hele organisatie geluncht en worden medewerkers bijgepraat over de ontwikkelingen. En via ‘trendboxing’ wordt iedereen constant op de hoogte gehouden en meegenomen in nieuwe stappen. Trendboxing? Boogaard licht toe: “We hebben een lijstje samengesteld met tien onderwerpen waarvan we als duurzaam bedrijf álles zouden moeten weten. Elk item heeft een eigenaar, die zich in zo’n onderwerp verdiept, de organisatie informeert en activeert. Simpel voorbeeld: iemand leest iets en denkt; ‘goh, daar moeten we hier wat mee’. Als je dan niet weet waar je met je informatie terecht kunt, ben je als snel geneigd te denken ‘laat maar’. Nu kun je terecht bij de collega die verantwoordelijk is voor één van de onderwerpen uit trendboxing. En elk half jaar presenteert elke trendbox-eigenaar de nieuwste ontwikkelingen en plannen op dat gebied. Een voorbeeld van zo’n trendbox is de energietransitie. Met deze werkwijze weten we precies wat er wereldwijd op dat gebied speelt. En we merken dat medewerkers graag meegenomen worden, er is een hoop enthousiasme.”

Het betrekken van je medewerkers bij een dergelijk proces, werpt sowieso z’n vruchten af. “Coulisse groeit al zes jaar met dubbele cijfers. Vorig jaar hebben we voor het eerst de 100 miljoen gehaald. Met een diverse groep medewerkers, een dwarsdoorsnede van de organisatie, bekijken we nu hoe we de opwaartse lijn naar de 150 miljoen met minder bedrijfskosten kunnen versnellen. Vier maanden lang zijn we elke maandag bezig met het maken van een goed plan. Door mensen te betrekken bij beleidszaken creëer je ook verwachtingen. Het is goed voor het draagvlak en de sense of urgency.”

Betekenisvol bedrijf
Purpose, een woord dat door Boogaard met regelmaat gebruikt wordt. “Raambekleding heeft meerdere functies: privacy, decoratie én shading. Waar staat Coulisse daarin; zijn wij puur een raambekledingsproducent of zijn we een bedrijf dat huishoudens en bedrijven helpt bij hun energietransitie? De binnenlucht in gebouwen is vaak slechter dan de buitenlucht. Wat kunnen wij daarmee? Imaginative: waar kan Coulisse wat betekenen voor de well-being van mensen? Purpose! Wij willen aanhaken op dingen die ertoe doen, liefst dingen die groter zijn dan wij zelf.  Wat gebeurt er in de wereld om ons heen en wat is onze rol daarin? Door je purpose helder te hebben, kom je anders naar je werk. Soms kost dat wat meer op korte termijn, maar wanneer je iets doet vanuit overtuiging, levert dat uiteindelijk meer op. Zeker in de contractmarkt kun je het verschil maken. Door verduurzaming in onze contract-divisie te ontwikkelen, creëer je een schil die doorsijpelt in de rest van het bedrijf. Los daarvan denk ik, dat er door de enorme toename in aandacht voor met name vervuiling door plastic, steeds meer bewustwording ontstaat en er ook vanuit de eindconsument meer en meer aandacht komt voor duurzame producten, zoals onze rolgordijnen gemaakt uit petflessen.” Niet alleen praten, maar ook werkelijk doen, vanuit overtuiging, purpose. “We kunnen onze aarde niet blijven beroven van alle bronnen en de volgende generaties opzadelen met wat wij daarmee achterlaten. Er zijn oplossingen en wij kunnen daar ook als bedrijf een betekenis in hebben.” Met het petflessen-project dus als mooi voorbeeld, dat tijdens de R&T z’n soft-launch had en binnenkort volop naar buiten gebracht wordt. De petflessen worden ingezameld om er vervolgens garens voor raambekleding van te maken. 64 miljoen gebruikte petflessen kunnen ermee uit de roulatie gehaald worden. En voor de cynici onder ons die denken: dat is toch slechts een druppel op de gloeiende plaat (per seconden worden er wereldwijd 22.000 petflessen leeggedronken, red.), het is een begin. “Uiteindelijk wil Coulisse toe naar volledig recyclebare raambekledingsproducten. Willen we met onze producten en onze leveranciers nul impact op het milieu hebben.”

Milieuherstellend
Het hoort allemaal bij purpose, naast design – iets waar Coulisse zich duidelijk in onderscheidt – en imagination – “nieuwsgierigheid binnen je bedrijf; wat kan er nog meer met raambekleding” – de derde pijler onder de beleidsvoering van Coulisse anno nu. Boogaard: “We willen toe naar producten met nul negatieve impact, hetzelfde geldt zogezegd voor onze leveranciers en locaties. We willen sociaal inclusief zijn, ofwel kansen bieden aan iedereen én we willen milieuherstellend zijn. Zowel in de landen van waar we onze grondstoffen betrekken als in de nabije omgeving.” Een mooi voorbeeld van dat laatste is de renovatie van het Reggedal, 12 kilometer rivierenlandschap in de omgeving van Enter, iets waar Christiaan en Maurice Roetgering zich persoonlijk hard voor maken. Ook zij voelen, met de vernieuwde koers en de komst van Boogaard, meer en meer de ‘sense of urgency’ daadwerkelijk en vol overtuiging iets te betekenen voor de wereld.

Duurzaamheid is een must, aldus Boogaard. En hij lijkt de aangewezen man om de verduurzaming van Coulisse naar een optimaal niveau te brengen. Met ambitieuze doelstellingen, waarover hij zegt: “Als je je doelen niet benoemt, weet je zeker dat je ze niet gaat halen.” En natuurlijk wordt het winstoogmerk niet uit het oog verloren. Dat is en blijft immers het doel van een bedrijf. “Maar als je vanuit overtuiging werkt, komt de winst vanzelf. De vraag is: bestaan wij om winst te maken of maak je winst om te bestaan?” Waarop hij tot slot een mooi citaat van zijn vroegere werkgever bij Interface aanhaalt, Ray Anderson, de man die wereldwijd bekendheid kreeg als pionier van industriële verduurzaming: ‘There is no more strategic issue for a company, or any organisation, than its ultimate purpose. For those who think business exists to make a profit, I suggest they think again. Business makes a profit to exist. Surely it must exist for some higher, nobler purpose than that.’
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - augustus |
Categorie: Raamdecoratie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken