Streven naar maatwerk staat centraal
 
Trends in badmeubelen
Binnen het segment badmeubelen gaat het al lang niet meer alleen om frontmaterialen en het aanbod aan tinten. Het thema \'maatwerk\' staat daarbij centraal. Het zoveel mogelijk samenstellen van \'je eigen badmeubel\'. We vroegen enkele producenten -Primabad, Detremmerie en Alke- naar de \'ins & outs\' van deze trend.
 
“Het creëren van ‘je eigen stijl’ is al jaren ons motto“, bevestigt Primabad Badkamermeubelen. “Deze slogan past nog steeds in de huidige ‘wensmarkt voor maatwerk-meubelen’. Het hoeft niet per definitie altijd om maatwerk op de millimeter te gaan, maar meer om het creëren van je eigen meubel door middel van het toepassen van het brede scala aan wastafelmaterialen, in combinatie met actuele kleuren en kastvarianten uit ons standaard assortiment. Dit kan ook prima in een meubel in een standaard breedtemaat van bijvoorbeeld 100 cm.”
Iedere consument heeft bepaalde wensen en voorkeuren. Dat maakt elke badkamer, maar dus zeker ook een badmeubel, eigenlijk al maatwerk. “Maatwerk betekent concreet de wensen van de consument op de juiste manier in te vullen en de consument haar of zijn droombadkamer te bezorgen. Onder andere ons ‘custom made’-verhaal vervult deze behoefte.”

Primabad Original
Maar maatwerk kan volgens Primabad nog een stukje verder gaan. “We hebben ook zeker de mogelijkheid op de millimeter te produceren met ons Original-programma. Van muur tot muur of in een nis je eigen stijl creëren en zorgen dat het voor de badkamerdesigner makkelijk en overzichtelijk te verkopen en te bestellen valt. Meubels plannen in combinatie met planchet-mogelijkheden en HPL wastafelbladen die we kunnen leveren tot 280 cm breed, geven de badkamerontwerper alle vrijheid om tot mooie creaties te komen. Daarnaast geven de diverse opbouwkommen in verschillende vormen, kleuren en materialen nog extra dimensie in het creatief plannen.”
Als we het over maatwerk hebben, moeten we natuurlijk vooral ook niet de opkomst van een hoog-laag systeem vergeten. Een levensloopbestendig systeem inclusief meubel, in hoogte verstelbaar; bij Primabad is het inmiddels leverbaar in variabele breedtematen van 70 tot 260 cm breed. ‘Maatwerk in optima forma.’
“Onze nieuwste aanwinst is een wasmachine/droger hoge kast voor het netjes wegwerken van het witgoed in gelijke stijl als het badmeubel.”

Detremmerie
Bij de Belgische producent Detremmerie staat maatwerk duidelijk centraal bij haar succesvolle programma No Limit. “Dat programma omvat namelijk 180.000 artikelen, waaruit de klant kan kiezen om een uniek badmeubel samen te stellen”, gaf directeur Koen Ducatteeuw afgelopen jaar reeds aan.
“Uit marktonderzoek en contacten met onze klanten bleek, dat alle badmeubelen vrijwel identieke blokkendozen waren”, kijkt hij terug. “Dan wordt het belangrijk dat we eraan werken dat de klant zijn badmeubel naar eigen wens kan samenstellen. De retailer hoeft dan ook niet meer te investeren in tal van opstellingen, maar kan toch een scala aan mogelijkheden aanbieden. We zijn destijds heel eenvoudig begonnen om drie van onze topproducten in alle mogelijkheden uit te leveren. Van daaruit hebben we dit aanbod steeds verder uitgebreid en zijn we ook luxer gegaan.”
Dat blijkt onder meer tijdens de beurs VT Wonen & Design van dit jaar in de RAI. “Na de frames van vorig jaar, wordt dit jaar binnen No Limit vooral de nadruk gelegd op de opbergruimte in de kast in combinatie met betonnen én marmer wastafels en wastafelbladen, nieuwe spiegels en spiegelkasten. De zwarte frames in spiegels geven een heel eigentijdse touch; ook de actuele spiegelkasten met sensor zijn heel fraai om te zien en bieden extra opbergruimte. De betonnen wastafels zijn heel actueel en in diverse breedtematen te verkrijgen; deze kunnen worden uitgevoerd in lichte kleur of in een donkere (zwarte) kleur. Lekker stoer voor de badkamer en dit alles kan in combinatie met diverse frames, kasten, open rekken, spiegels en spiegelkasten. De wastafels in marmer zijn een kroon op het werk van elk super-de-luxe badmeubel. Deze wastafels zijn leverbaar in wit, zwart of Emparador brown en geven zo een badkamer een luxueuze touch.”
Alles is daarbij gepersonaliseerd samen te stellen met gebruik van de ‘bathroomconfigurator’ die Detremmerie afgelopen jaar introduceerde. Iedere klant krijgt daarmee concreet op een beeldscherm gevisualiseerd wat hij wil; dat werkt in de showroom tijdbesparend.
Dit jaar wordt aan het maatwerk-aanbod van Detremmerie een nieuw programma toegevoegd, met de toepasselijke naam Architect. Koen Ducatteeuw: “Hiermee word je de echte ‘Architect’ van je badkamer. Deze lijn gaat nog een stap verder dan de No Limit: wastafels, spiegels, passtukken op maat. Hier kan je namelijk het wastafelblad per cm bestellen. Zo kan je perfect een nis tussen twee muren invullen. Het is ‘haute couture-maatwerk’ in de badkamer. Het nieuwe assortiment spiegels met zwarte randen doet het nu al super.”

Alke
“De Noord-Europese consument hecht veel belang aan de inrichting van zijn woning”, legt Koen De Keyzer van Alke Badmeubelen uit, wanneer we hem vragen naar maatwerk. “De consument verwacht niet alleen een esthetisch verfijnd resultaat, maar ook een hoog -en aan de beschikbare ruimte en zijn persoonlijke levenssfeer geoptimaliseerd- comfortniveau. Een en ander uiteraard rekening houdend met zijn beschikbaar budget. De retailers en ontwerpers werken dan ook graag samen met fabrikanten die binnen hun sales-concept aandacht besteden aan deze belangrijke woontrend.”
Het Belgische familiebedrijf focust zich al sinds 1972 op het ontwikkelen, produceren en distribueren van gepersonaliseerde meubeloplossingen voor de keuken en badkamerinrichter. “Ons productieapparaat -gevestigd in het Belgische Menen- is dan ook door de jaren heen ‘gevormd’ volgens het principe van ‘industrieel maatwerk’, waarbij sterk gepersonaliseerde meubelen op geautomatiseerde -efficiënte- wijze geproduceerd worden. Sinds meer dan 45 jaar investeren we dan ook met succes in een doorgedreven productontwikkeling en de digitalisering en automatisering van onze logistieke en productieprocessen.
De retail kan -aan de hand van een overzichtelijke verkopershandboek- een beroep doen op ons verkoopconcept dat het de showroommedewerker mogelijk maakt om snel en efficiënt een gepersonaliseerde badmeubelopstelling ‘op maat van de klant’ aan te bieden. In een mum van tijd berekent de showroomspecialist een budgetvriendelijke creatieve ‘Play-it’ badmeubelserie -met ruim 700 voor-gecalculeerde creatieve meubelopstellingen en elk verkrijgbaar in 20 actuele frontkleuren- tot de hyper-gepersonaliseerde Quadro- en Square Designers-Collections, met bijna onbeperkte maatwerkmogelijkheden.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken