Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
De betonfascinatie van de familie Vriezema
 
Evolve in Tynaarlo
Het begon allemaal met een bezoekje aan een tuincentrum, waar Berend Vriezema en echtgenote Evy een betonnen bol voor in de tuin wilden kopen. Soms kan het leven onverwachte wendingen nemen, daarover zometeen meer, maar in het kort: het uitje naar het tuincentrum leidde er uiteindelijk toe dat Vriezema tegenwoordig eigenaar is van familiebedrijf Evolve, gespecialiseerd in lichtgewicht beton. Want het grootste nadeel van het mooie product beton, het gewicht, is waar hij een oplossing voor bedacht, met een steeds grotere range aan praktische en prachtige producten. Wij brachten een bezoek aan de betonfabriek in Tynaarlo en gingen in gesprek met Berend Vriezema, zoon Berrie, neef Douwe en Victor Kroeske, sinds 2011 betrokken bij het bedrijf als agent in Nederland.
 
Evolve is een echt familiebedrijf. Gestart in 1997, met de overname van Van Manen Beton Industrie; in eerste instantie onder de naam Vriezema Betonprodukten, pas later (begin deze eeuw) werd dit Evolve. Van Manen was destijds gespecialiseerd in het op ambachtelijke wijze maken van betonnen grafkelders en septic tanks. Vandaag de dag is de kernactiviteit van Evolve het produceren van allerhande betonproducten met betontechnieken als BalsaBeton, Terazzo2.0 en Diggels: licht van gewicht, onderhoudsvrij en zeer robuust. “Beton is echt een blikvanger in interieurs en in projecten, maar traditioneel gezien is beton zwaar, vlekgevoelig en het scheurt snel. Daarvoor heeft Evolve de oplossing. In de praktijk moest ik soms wel met negen man een betonnen aanrechtblad plaatsen. Dat was niet te doen. Het heeft me aan het denken gezet. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Deze vraag is de trigger geweest om BalsaBeton te ontwikkelen. Een betontechniek die licht van gewicht, onderhoudsvrij en in alle mogelijke vormen te produceren is. Geen beperkingen meer, alleen maar mogelijkheden!”

Holle bollen
Even terug naar het prille begin. Waar komt de fascinatie van Berend Vriezema voor beton vandaan? Hij vertelt: “In een vorig leven was ik manager van een activiteitencentrum. In 1995 raakte ik overspannen en zocht ik iets om omhanden te hebben. Bij een tuincentrum zag ik zo’n betonnen bol voor in de tuin, gemaakt van massief beton; er was een vrachtwagen nodig om die in onze tuin neer te zetten. Absurd, zodoende besloot ik te bedenken hoe ik iets soortgelijks zelf kon maken en bedacht ik de ‘holle bollen’. Twee helften aan elkaar gemaakt, een stuk lichter, wat heel goed werkte. Na mijn burn-out ging ik weer aan het werk, maar een jaar later besloot ik dat ik toch liever met mijn handen wilde werken en ben ik voor mijzelf begonnen.” Vriezema vertelt verder: “Betonindustrie Van Maanen zat hier in de buurt, zij maakten sceptic tanks en grafkelders. Echt gebruiksbeton. Toen de eigenaar met pensioen ging, hebben wij het bedrijf overgenomen, waarbij we het werk voortzetten, maar daarnaast besloten ook decoratief beton toe te voegen. Het is begonnen met die holle bollen, maar daar is uiteindelijk veel meer uit voortgekomen.”

Groot maar ambachtelijk
Decoratie van beton, het bleek aan te slaan. Hele hordes vrouwen kwamen in in die tijd langs bij Berend en Evy Vriezema in Tynaarloo. Kleding, trouwjurken, van alles ging de betonmolen in. “Op een gegeven moment gingen onze kinderen ook in het bedrijf helpen, allemaal bleken ze veel affiniteit met het product te hebben. Oorspronkelijk was het idee een ambachtelijk bedrijfje te starten, maar met vier zoons die ook graag een rol in het familiebedrijf wilden, besloten we een stap in onze ontwikkeling te maken.” In 2011 ontmoette Vriezema Sijbrandt Kroeske en besloten de twee samen te gaan werken. “We maakten ondertussen ook al keukenbladen, met wat klanten in de eigen regio. In samenspraak met Sijbrandt ontstond toen het idee om te transformeren naar een ambachtelijk productiebedrijf. Zo is het een groot bedrijf geworden, maar mét behoud van het ambacht.”

Van een traditioneel betonbedrijf, waar Vriezema min of meer bij toeval inrolde, met klanten in de eigen regio, naar een familiebedrijf gespecialiseerd in lichtgewicht beton, dat producten over inmiddels de hele wereld levert. Alle vier de zoons Vriezema zijn tegenwoordig werkzaam bij Evolve; zoon Berrie werd in 2016 mede-eigenaar. Sinds afgelopen jaar is ook neef Douwe werkzaam in het betonbedrijf van de Vriezema’s. “Ik kende het bedrijf enkel van de gesprekken op verjaardagen, werkte zelf als projectleider in de IT als ambtenaar voor het ministerie van Economische zaken. Eigenlijk is het enige verschil de omgeving; zowel daar als hier gaat het erom dat je met een team een eindproduct oplevert. Of dat nou een applicatie is of een betonnen blad dat door ambachtslieden in de fabriek in elkaar gezet wordt; het gaat om een aantal schakels dat met elkaar moet samenwerken, de juiste mensen op de juiste plek zetten.” En dat is precies zijn rol bij Evolve. Douwe bewaakt de processen en zorgt ervoor dat alles loopt en iedereen gefaciliteerd wordt. “Daardoor kan ik straks een stapje terug doen”, geeft Berend aan. “Ik blijf nog wel een tijdje meeblazen, maar het is niet meer het heilige moeten.”

Professionalisering
Victor Kroeske, sinds 2011 bij Evolve betrokken als handelsagent, vertelt: “Hiermee gaat het bedrijf een nieuwe fase in. Doorgroeiend van het familiebedrijf, dat we nog steeds zijn en blijven, naar een verdere professionaliseringslag. En dat moet ook, want we groeien hard, het gaat heel goed.” Onder meer de sanitairtak is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. “Onze vrijstaande baden gaan de hele wereld over. Onder de klanten is een aantal internationale spelers, waardoor de producten uit Tynaarlo overal ter wereld staan. We merken dat mensen nog altijd op zoek zijn naar deze uitstraling. Beton, op de manier zoals Evolve het maakt. We hebben warme tinten toegevoegd die het heel goed doen. Het idee is vaak dat beton kil en koud is, en dat kan, zeker in betongrijs, maar het kan ook in warm grijs, beige of zelfs in terratinten, wit of groen.”

Op dit moment werken er 27 medewerkers bij Evolve, dat zich met recht een familiebedrijf mag noemen. Behalve Berend, de vier zoons en neef Douwe, is ook Evy nog altijd op de achtergrond betrokken, werkt een zwager als chauffeur en diverse familieleden op de werkvloer. “We zoeken ons personeel vaak eerst om ons heen, in onze eigen omgeving,” aldus Vriezema. Ook handelsagent Victor geeft aan: “Ik ben geen familie, maar het voelt wel zo.” Doel is flink verder te groeien. “En dat kan ook makkelijk met onze verschillende producten. Nieuw is bijvoorbeeld de traprenovatie.” Berend vult aan: ”Ontwikkelen zit in onze genen. Dat vind ik persoonlijk ook het leukste. Met de komst van de jonge generatie in het bedrijf, kan ik me weer gaan focussen op het ontwikkelen van nieuwe producten.”

Innovatie en ontwikkeling
Het innovatieve karakter en de constante ontwikkeling, is wat het bedrijf anders dan anderen maakt. “Scheurvrij, vlekvrij en lichtgewicht beton. Iedereen met verstand van beton weet dat dat niet zomaar kan. Dat is echt de kracht van Evolve. Daarom wordt er ook steeds gekeken naar het uitbreiden in nieuwe niche markten, zoals recent met de traprenovatie,” aldus Victor Kroeske. Berend: “We konden een patent krijgen op onze methode, maar daar hebben we bewust niet voor gekozen. Dan moet je namelijk tot in detail beschrijven hoe we het maken en wordt dat vervolgens beschermd. Wij houden ons recept liever geheim.”

Belangrijk voor het team van Evolve, is dat zij er alles aan doen om verkopers in staat te stellen nooit nee te hoeven zeggen. Victor: “Als een keukenondernemer komt met de vraag: ik wil een eiland blad van vijf meter, maar geen koppelnaad….’ dan houdt het normaal vaak meteen op. Maar wij kunnen dat. Door het lichtgewicht beton en door de verpakkings- en transportmethodiek die wij hebben ontwikkeld. Wij zorgen ervoor dat een verkoper ja kan zeggen. Hetzelfde geldt voor sanitair. Iemand die een betonnen vrijstaand bad wil? Dan zou je denken, dat kan toch niet? Kalkafzetting, veel te zwaar… maar het is ons toch gelukt! En dat begint zich nu uit te betalen…. We hebben zeker kinderziektes gehad, maar ik durf wel te zeggen dat we daar doorheen zijn.”

Circulair, met een knipoog
Het mag duidelijk zijn, dat het bezoekje van Berend Vriezema aan het tuincentrum destijds verstrekkende gevolgen heeft gehad. Anno 2024 omvat het assortiment van Evolve drie productgroepen: beton, terrazzo en circulair terrazzo: Diggels. “Allemaal heel breed toepasbaar. Diggels is ons nieuwe product”, vertelt Berend. “Ontwikkeld door studio Volop, groene ontwerpers in het duurzame segment, samen met Evolve. We hebben hier vijf jaar aan gewerkt, alle testen samen gedaan om tot een perfect eindproduct te komen. Zij deden het ontwerp, wij de technische kant: wat kan wel, wat niet. Je bent bijvoorbeeld heel afhankelijk van grondstofstromen in de markt. Als iets maar beperkt voorradig is, dan begeef je je op een doodlopende weg.” De gedachte achter het circulaire terrazzo, de diggels van Evolve, is zoveel mogelijk gebruik te maken van de beschikbare puinstromen. “Hoe kunnen we daar gebruik van maken en er hoogwaardige nieuwe producten mee maken.” Op tafel ligt een tegel van Metsel granulaat; bouwafval, een knipoog naar het oude pand, ín het nieuwe pand. “Van puin hebben wij onze nieuwe balie en keukenbladen gemaakt. Volledig circulair, het meest duurzaam dat je maar kunt bedenken. Hetzelfde kan ook met glas. We doen nu een project met meerdere tafelbladen voor het Heineken Experience Center, waar stukjes groen glas van de flesjes inzitten. Die krijgen zo weer een nieuw leven. Het product en de resultaten spreken enorm tot de verbeelding. Hiermee kan een architect ook letterlijk de duurzaamheid laten zien.”

Nee is geen antwoord
Qua prijsniveau is hun product vergelijkbaar met Dekton. Maar, met extra voordelen, aldus Vriezema: “Als je het kan tekenen, kunnen wij het maken.” Kroeske vult aan: “Dat Evolve nooit nee verkoopt, is waarmee het bedrijf zich weet te onderscheiden. Volledig maatwerk, lange afstanden, een extreme oversteek, zwevende delen, alles kan. Het is voor ons de leukste de uitdaging om voor zowel de koop- als verkoopkant, iets unieks neer te zetten.” Het belangrijkste blijft echter de uitstraling van het beton, in tig tinten grijs en andere kleuren. “Het is echt beton, geen betonverf met een tintje. Het is een natuurlijk, echt product. De consument van vandaag is het zat om namaak of plastic te kopen, mensen willen weer pure, echte producten. Waar een verhaal in zit. Kleurschakeringen, een gaatje, kan allemaal, want het is echt”, aldus Douwe. Berend vult aan: “Bovendien is het ook duurzaam, omdat het te herstellen is.
Beton is het enige materiaal, voor zowel keukens als badkamers, dat volledig achteraf te herstellen is, voor 90 procent onzichtbaar bovendien. Dat is uniek.”
Victor haalt ter illustratie een mooie anekdote van zijn vader Sijbrandt aan: “Een meneer en mevrouw kregen ruzie in de keuken, waarop zij met pannen begon te slaan. Ze miste meneer, maar raakte het blad en er brak een hoek af. Dat huwelijk konden we niet meer repareren, maar het blad wel.” Hij vervolgt: “Wij zeggen altijd: koop wat je mooi vindt en pas je gebruik daarop aan. Dan is ons product heel geschikt, want we kunnen alles zogezegd herstellen. We hebben klanten waar we jaarlijks even langskomen, om een enkel krasje te herstellen, andere klanten horen we tien jaar niet, of nooit. Het hangt ook af van wat mensen mooi vinden. Mag het materiaal leven of wil je het altijd superstrak hebben.” Evolve heeft een eigen team mensen die de herstelwerkzaamheden doet. In eigen land althans. Nu de producten vanuit Tynaarlo de hele wereld overgaan, heeft het bedrijf samenwerkingspartners buiten de eigen grenzen. Die, zo benadrukt Douwe, heel zorgvuldig en selectief gekozen worden. Datzelfde geldt voor de samenwerkingen in eigen land. “We zeggen ook wel eens nee of breken samenwerkingen af, omdat ze niet voldoen aan onze kwaliteitseisen of serviceniveau. Er zit zoveel liefde, kennis en ervaring in onze producten, dat moet wel aansluiten. We zoeken partners, geen afnemers; we willen echt samen groeien en ontwikkelen.”

Early adapters
Na het lichtgewicht beton, slaat ook het duurzame diggels enorm goed aan. “Consumenten weten inmiddels ook de weg naar Evolve steeds meer te vinden. De vraag naar duurzame materialen, ook in het interieur, neemt toe. Het kost wat meer, maar dat hebben mensen er steeds meer voor over. Daarom zoeken wij echt naar partners die dat ook belangrijk vinden. Evolve levert niet direct aan consumenten. We willen in 2024 inzetten op het vinden van nieuwe partners, of uitbreiding van bestaande samenwerkingen, zodat bedrijven onze producten breed kunnen aanbieden aan consumenten. Niet alleen het aanrechtblad, maar ook andere producten. We zoeken de early adapters, de ondernemers die zich durven onderscheiden. Met tafels, traprenovaties, alles.”

En ondertussen blijven ze zich in Drenthe doorontwikkelen. Een bbq-meubel, outdoor producten; beton voor buiten, dat mooi blijft in weer en wind en andere extreme omstandigheden. “Er is nog zoveel nieuws te ontdekken en te ontwikkelen. Daar gaan wij, stap voor stap, rustig mee verder”, aldus Berend. “De trend van beton stopt niet. Het gaat ook niet per se om beton, maar om natuurlijke materialen.” Naast de nieuwe ontwikkelingen houdt het bedrijf de volle focus op sanitair en vrijstaande baden. “Dat is zo’n fantastisch product, mensen worden daar echt verliefd op En dat is wat je wil.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2024 - april | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken